• Actueel

  • Ook deelnemer worden?

    Lees meer
    30 januari 2020

    Meer leerlingen interesseren voor techniek? Gebruik het werkboek Bèta&TechMentality!

    Wil jij leerlingen voor techniek en technologie interesseren? Dan hebben wij dé tool die jou daarbij kan helpen: het Bèta&TechMentality werkboek! Dit werkboek leert jou en je collega’s in vier stappen het Bèta&TechMentality-model toe te passen in jullie eigen onderwijs en LOB-activiteiten. Vraag het werkboek gratis aan!

    Leer in vier stappen het Bèta&TechMentality-model toepassen

    Met het werkboek doorloop je vier stappen om het Bèta&TechMentality-model met succes toe te passen op jullie leerlingen, of je nu nieuw of al bekend bent met het model. In stap 1 inventariseer je vanuit welke visie jouw team aan de slag wil met het Bèta&TechMentality model. In stap 2 oefenen jullie met het herkennen van de vijf verschillende bètatypes en bespreken jullie hoe je nog beter kunt aansluiten op de drijfveren van leerlingen. In stap 3 bekijk je hoe jullie als team of school precies communiceren over techniek en technologie en waar kansen liggen om beter aan te sluiten op de wereld van jongeren. In stap 4 ga je met al deze informatie actief aan de slag.

    Je kunt het werkboek hier aanvragen.

    Bèta&TechMentality-onderzoek

    Het werkboek is gebaseerd op het Bèta&TechMentality-onderzoek dat in 2019 werd uitgevoerd onder bijna 1.500 jongeren in de leeftijd van 9 tot 17 jaar. Volgens het Bèta&TechMentality-model zijn er vijf bètatypes die onderling sterk verschillen in hun houding ten aanzien van de bètatechnische wereld en die dus ook elk hun eigen aanpak vergen. Deze bètatypes zijn: Ontdekkers, Creatieve Makers, Vernieuwers, Maatschappelijke Toepassers en Doeners. Elk van deze types biedt specifieke haakjes hoe deze jonge doelgroep tijdens hun schoolcarrière geïnteresseerd kan worden en blijven in techniek. Op zoek naar meer verdieping? Meld je team dan aan voor de Bèta&TechMentality-workshop!

    Terug naar overzicht

    Meer nieuws

    Nieuws - 08 mei 2023

    ‘Door corona is de context van techniek cruciaal gebleken’

    Jongeren hebben meer behoefte aan praktijkopdrachten en context in de les, dat blijkt uit dit onderzoek dat wij...

    Lees meer
    Nieuws - 03 mei 2023

    ‘Er liggen veel kansen in het verhelderen van het beeld dat leerlingen van techniek hebben’

    Ieder schooljaar zijn er opnieuw veel leerlingen die talent hebben voor bètatechniek, maar uiteindelijk niet kiezen voor een...

    Lees meer
    Nieuws - 25 april 2023

    Succesfactoren: hoe verhogen we de keuze voor een technisch profiel?

    De afgelopen jaren zien we een afname in het aantal jongeren dat kiest voor een technisch profiel op...

    Lees meer