‘We willen hoe dan ook activiteiten blijven organiseren, linksom of rechtsom’
Hoe laat je leerlingen ook in corona-tijd kennismaken met techniek? TechNet Amstel en Venen buigt de Techniek Driedaagse tijdelijk om tot online-activiteiten – met succes. Met inmiddels 120 deelnemende bedrijven timmert TechNet Amstel en Venen de laatste jaren behoorlijk aan de weg met allerlei activiteiten. De Techniek Driedaagse trok bij de laatste editie een recordaantal van 3.500 leerlingen uit groep zeven en acht en de brugklas. In een grote loods konden de jonge bezoekers techniek ontdekken in 50 verschillende workshops van lokale bedrijven. “Allemaal enthousiaste reacties, het was één groot techniekfeest”, aldus Karin Wateler, coördinator van de TechNet Amstel en Venen.
Doorgaan
En toen kwam corona. Wateler: “We zijn met een aantal bedrijven om tafel gegaan en zeiden meteen: we willen hoe dan ook activiteiten blijven organiseren, linksom of rechtsom. Er ligt hier een prachtige samenwerking tussen scholen en bedrijven. Daar moeten we mee doorgaan. We hebben jonge vakmensen heel hard nodig de komende jaren.”
Alternatieven
“We hebben allerlei alternatieven bedacht voor ons reguliere aanbod”, zegt Wateler. “Uiteindelijk kwamen we uit bij een pakket waarmee scholen ook online aan de slag kunnen met techniek. Met als blikvanger de Tech-is-Tof-Quiz: een uitzending waarin jonge technici uit de regio vertellen over hun werk, inclusief een digitale quiz voor de leerlingen. Zo kunnen we techniek nog steeds op een leuke manier de klas inbrengen. Die leerlingen hebben een fantastische les. Als alternatief voor de Open Avond van de Techniek Driedaagse organiseren we ook een Tech-is-Tof Thuis Quiz voor volwassen. Zo kunnen zij ook hun technische kennis testen.”
Laagdrempelig
Andere activiteiten, bijvoorbeeld de Techniekwedstrijd, Techniekmiddagen (in het technieklokaal van de middelbare scholen) en de Technieklessen, krijgen een corona-proof aanpak. “We kunnen de docenten momenteel niet fysiek ondersteunen in de klas. Dus zorgen we dat alle materialen en uitleg klaarliggen, zodat de docenten – net als bij de Tech-is-Tof-Quiz – zonder noemenswaardige voorbereidingstijd aan de slag kunnen. De drempel moet zo laag mogelijk zijn.”
Matchen
Wateler baseert ook de huidige activiteiten op het Beta&Techmentality-model en de vijf bètatypes: Ontdekkers, Creatieve Makers, Vernieuwers, Maatschappelijke Toepassers en Doeners. Elk type heeft zijn eigen haakjes om geïnteresseerd te worden in techniek. “We willen zo veel mogelijk verschillende leerlingen aanspreken”, zegt Wateler. “Wat laten we zien? Je moet matchen met je doelgroep. Beta&Techmentality is daarin telkens een goede houvast.”
Mooie vorm
En straks, als corona naar de achtergrond verdwijnt? “Er gaat niets boven een gastles, bedrijfsbezoek of Techniek Driedaagse”, zegt Wateler. “Dat heeft de meeste impact. Tegelijkertijd zien we nu ook dat digitaal een mooie vorm is om techniek bij leerlingen te brengen. Ze krijgen een inkijkje in een echt technisch bedrijf en we kunnen in korte tijd meerdere sectoren laten zien. Dus het kan zomaar gebeuren dat we straks op beide vormen gaan inzetten.”
Meer weten over de activiteiten van TechNet Amstel en Venen? Kijk op www.technetamstelenvenen.nl.