Jet-Net herinneringen uit het veld
De afgelopen jaren hebben verschillende regiocoördinatoren, docenten en managers van bedrijven zich ingezet voor techniekpromotie onder jongeren samen met Jet-Net. Drie betrokkenen blikken terug op hun mooiste Jet-Net herinneringen.
Erik de Mink – Tata Steel
Het bedrijf Tata Steel is vanaf het begin van Jet-Net betrokken geweest. Manager arbeidsmarkt & onderwijs Erik de Mink vertelt: “We zien na 20 jaar Jet-Net een gouden formule om jongeren kennis te laten maken met bèta en techniek. Het gebruik van de 7 Werelden van Techniek, de Career Days en de toolkit “Zet De Groene Wereld Aan” zijn via Jet-Net succesvol opgezet of uitgebouwd”. In Noord-Holland blijft het gedachtegoed voortbestaan: “De Jet-Net-aanpak heeft zich bewezen en zit verweven in het DNA van het bedrijf. Samen met onze regiopartners (Provincie Noord-Holland, Wij Techniek, A+O Metalektro, OOM, Bètapartners en het bedrijfsleven) gaan wij door om contextrijk onderwijs te maken en op die manier jongeren enthousiast te krijgen voor bèta en techniek.”
Helmar Rouwenhorst – Regio-coördinator Drenthe/Groningen
Helmar was vanaf eind 2019 regio-coördinator in Drenthe (en later in Groningen). Hij vertelt: “Jet-Net heeft mij geholpen bij het gebruik maken van een landelijk netwerk en om deze kennis te verbinden aan vragen van betrokkenen in de regio.” De gezamenlijke drive die hij ervoer in de samenwerking met bedrijven is hem het meest bijgebleven. Een leuke herinnering van Helmar is de opening van het Techlab in Eelde. De opening van dit Techlab haalde zelfs de lokale krant.
Evie van Schie – Philips
Evie was als projectmanager techniekpromotie bij Philips ook betrokken bij Jet-Net. Een van haar hoogtepunten was de deelname aan de Jet-Net Career Days in 2019 in het Evoluon in Eindhoven. In de workshop van Philips gingen jongeren aan de slag met het ontwikkelen van een nieuwe babyflesjes-app, om ouders te helpen bij het monitoren van het voeden van hun pasgeboren baby. Ze vertelt: “Ik vond het indrukwekkend dat de jongeren zich zo goed konden verplaatsen in de doelgroep die waarschijnlijk nog ver van hen af stond. Het hoogtepunt voor de jongeren was toen het beste idee live werd geprogrammeerd door een programmeur van Philips. Het evenement bood leerlingen de kans om zich in korte tijd breed te oriënteren binnen de technologische sector, door bij verschillende bedrijven deel te nemen aan activiteiten waar rolmodellen met diverse achtergronden aan meewerkten.”