“De online workshop Bèta&TechMentality was een schot in de roos”
“Ik heb in 1,5 uur tijd een schat aan ideeën opgedaan. Nu ga ik op school met mijn collega’s aan de slag.” In april volgde Jan de Groot van Helicon VMBO Nijmegen de online workshop Bèta&TechMentality. “En dat was een schot in de roos.”
Op het Helicon (vanaf 1 juli Yuverta) volgen alle leerlingen het profiel Groen. Jan de Groot geeft er al 24 jaar les, en is ook praktijkcoördinator bovenbouw. “Ik heb mijzelf dit jaar de uitdaging gesteld om de aandacht voor techniek aan te wakkeren. We hebben al wel techniekvakken in de bovenbouw, zoals procestechniek, het groene machinepark en praktisch booglassen, maar er kan en moet in mijn ogen zoveel meer. Kastechniek, voersystemen voor dieren, webshops om bloemen te verkopen: het vakgebied zit vol met techniek! Daar is ook altijd werk in te vinden, maar weinig leerlingen kiezen die kant, en meisjes al bijna nooit. We moeten bij onszelf en bij hen de ogen openen voor de brede kant van techniek in het groen.”
Lekker creatief
Zoekend naar kennis en inspiratie meldde hij zich voor de online workshop Bèta&TechMentality. En die bood precies wat hij nodig had. “Het was echt een lekker interactieve workshop. Geen ‘voorleesshop’ waarbij iemand een uur tegen je aanpraat, maar heerlijk creatief en praktisch aan het werk in kleine groepjes.” Het belangrijkste inzicht: “Dat je meerdere types jongeren hebt, en dat die door verschillende dingen getriggerd worden. Zowel positief als negatief. Je moet dus bedenken hoe je verschillende leerlingen aanspreekt én waarmee je ze afstoot, dus wat je beter niet kunt zeggen. De uitdaging is om tastbare interesses aan te boren. Wil een leerling ‘iets met dieren gaan doen’ en bijvoorbeeld in een hondenkennel gaan werken? Dan kun je vertellen over het belang van de temperatuurinstelling in de puppybenches, én dat dat dus techniek is. Ga je later meewerken in het landbouwbedrijf van je ouders? Hoe handig is het dan om een drone te kunnen besturen om de gewassen te inspecteren.”
Geen product maar een oplossing
Nog een mooi inzicht dat Jan meeneemt uit de workshop: dat je opdrachten aantrekkelijker maakt voor meer leerlingen door geen product maar een oplossing te vragen. “Dus niet: ‘maak met deze werktekening een vogelhuisje’. Maar bijvoorbeeld: ‘kun je een vogelhuisje van gerecyclede materialen bedenken waarin je tijdens het broedseizoen mee kunt kijken’? En een vogelhuisje dient altijd een groter doel hè. Meer vogels ergens laten nestelen zorgt ervoor dat er meer insecten worden gegeten, wat bijvoorbeeld helpt tegen de eikenprocessierups. Je krijgt meer leerlingen mee als je het achterliggende doel van een opdracht laat zien, bijvoorbeeld duurzaamheid.”
Dit alles vraagt een nieuwe blik en aanpak bij docenten. Binnenkort gaat Jan met zijn collega’s brainstormen. “Ik ga gewoon dezelfde oefeningen die ik in de workshop deed ook met collega’s doen. Ik verheug me nu al.”
Lees meer over het Bèta&TechMentality-model.