• Actueel

  • Ook deelnemer worden?

    Lees meer
    30 augustus 2021

    “Deze workshop geeft volop handvatten om aan de slag te gaan”

    Onderbouwleerkracht en techniekcoördinator Patricia van Reenen volgde de online workshop ‘Geef W&T-onderwijs met de 7 werelden’. “Wat een handige tool, die 7 werelden van techniek. Die maakt het zo makkelijk om techniekopdrachten te verzinnen en in je onderwijs te verweven.”

    Patricia van Reenen werkt op basisschool De Kameleon in Weert. Ze is leerkracht in groep 1, 2 en 3 en ook techniekcoördinator. “Ikzelf ben altijd in voor techniek. Maar het is moeilijk om collega’s mee te krijgen. Het is niet zo dat ze weerstand hebben hoor. Ze zijn wel enthousiast, maar structureel inbedden is lastig. Dat is een kwestie van tijd en prioriteit. Er is gewoon zoveel wat moet in het basisonderwijs.” Wat op De Kameleon goed lukt, is schoolbreed een techniekproject op poten zetten. “Zo maakten we op een open dag een kettingreactie in alle klassen en linkten we werkelijk alles aan elkaar in de onderbouw en de bovenbouw. Heel geslaagd. Maar voor structureel inbedden van techniek moet meer gebeuren. Daarom volgde ik de online workshop over de 7 werelden van techniek. Omdat het online was, was het lekker laagdrempelig: zo’n dik uur vrijmaken in je agenda lukt wel. En wat ik hoopte was inderdaad het geval: met die 7 werelden kan ik mijn collega’s handvatten geven om makkelijker techniekonderwerpen in hun onderwijs te verweven.”

    Kringlessen

    “In de workshop leer je hoe je vertrekkend vanuit de 7 werelden van techniek een willekeurig voorwerp of onderwerp bij de kop kunt pakken en dan kunt brainstormen: welke techniek zit daarin? En wat voor les kun je daaraan koppelen? Het brengt zoveel ideeën naar boven! Ik zie de 7 werelden-tool als een heel handig, structurerend hulpmiddel om kringlessen voor te bereiden, vooral voor leerkrachten die thematisch werken. Zonder extra tijd vrij te maken kun je leerlingen heel gemakkelijk met techniekopdrachten aan de slag laten gaan. Want je hoeft niet zelf allerlei achtergrondkennis te vergaren om te kunnen starten. Je denkt gewoon door op een thema of een voorwerp, ook samen met de kinderen. En hoe je dan verder gaat met vragen die de kinderen opwerpen, hoef je helemaal niet van tevoren te weten. Hier geldt het mediawijsheid-motto: als je maar weet waar je informatie kan vinden.”

    Leesbevordering

    Inmiddels heeft Van Reenen de krachten gebundeld met een collega die zich bezighoudt met leesbevordering. “Zij bleek bezig met een techniek om het leesonderwijs te verdiepen, close reading. Ik had net de online workshop bij Jet-Net & TechNet gevolgd en zei: dat klinkt precies als de aanpak van de 7 werelden van techniek! Onderwerpen aan elkaar linken, de verdieping opzoeken met leerlingen, techniek – of lezen – niet als aparte vaardigheid zien maar als integrale vaardigheid…  We werden helemaal enthousiast en gaan komend schooljaar nauw thematisch samenwerken!”

    Meer weten over het gebruik van de 7 werelden van techniek in het primair onderwijs? Klik dan hier.

    Terug naar overzicht

    Meer nieuws

    Nieuws - 05 juni 2023

    ‘Profielkeuze is voor veel leerlingen lastig in te schatten’

    Hoe kijken middelbare scholieren aan tegen de profielkeuze techniek? De afgelopen tijd hebben we het onderzocht met behulp...

    Lees meer
    Nieuws - 05 juni 2023

    ‘Met contextrijk onderwijs maak je lesstof tastbaar’

    Context bieden - wat heb ik er aan en wat kan ik ermee? – is belangrijk om kinderen...

    Lees meer
    Nieuws - 03 juni 2023

    ‘Leerlingen zijn vaak veel verder dan je denkt’

    Hoe krijg je leerlingen nu echt geïnteresseerd voor techniek? Bart Kappé, NLT-docent bij het Veenlanden College in Mijdrecht,...

    Lees meer