• Actueel

  • Ook deelnemer worden?

    Lees meer
    17 maart 2021

    ‘Bij elke activiteit zetten we de Bèta&TechMentality-bril op’

    Een onverminderde behoefte aan technici, zeker nu de energietransitie in volle gang is. En een wereld die er door corona heel anders uit ziet. Dat vraagt ook om een andere aanpak van techniekpromotie. Netwerkbedrijf Alliander ontwikkelt nieuwe vormen van kennismaken met techniek – langs de meetlat van het Bèta&TechMentality-model.

    ‘Never let a good crisis go to waste’, zou Winston Churchill ooit gezegd hebben. Ook bij Alliander gebruikten ze de afgelopen periode om eens goed na te denken: over hoe je leerlingen optimaal kunt laten kennismaken met techniek. “Normaal zit je op een hard rijdende trein”, zegt Joëlle Coenen, Programmamanager Kiezen voor de Techniek bij Alliander. “We zijn bewust met een frisse blik aan het kijken hoe we leerlingen beter kunnen bereiken en laten kennismaken met de veelzijdigheid van techniek.”

    Makkelijk maken

    “Zelf zien, doen en ontdekken is niet te vervangen”, stelt Coenen. “Gastlessen en bedrijfsbezoeken zullen we dus blijven aanbieden. Maar door corona hebben we ook geleerd dat online een mooie aanvulling kan zijn. Dat gaan we nu verder ontwikkelen. We hebben veel kennis in huis die we met het onderwijs kunnen delen, bijvoorbeeld als lesbrief. Daarmee ontzorg je de scholen: ze kunnen zonder veel regelwerk snel aan de slag met techniek.”

    Vernieuwd aanbod

    Inmiddels werkt Alliander hard aan vernieuwd aanbod. Bijvoorbeeld een online mediakit voor basisscholen, met onder meer een energiespeurtocht, lesbrieven en proefjes voor thuis. Een techniekles voor 8 tot 12-jarigen die verder wordt gedigitaliseerd. Een gezamenlijke online energiecampagne voor het vmbo inclusief een lespakket. En een online bedrijfsbezoek voor de meiden die meedoen aan Girlsday 2021, dat nu geheel digitaal plaatsvindt. Coenen: “Juist ook meiden moeten we blijven betrekken bij techniek. Het zijn er nog veel te weinig.”

    Brede groep

    Om optimaal aan te sluiten bij de belevingswereld van leerlingen, volgden Coenen en enkele collega’s de Bèta&TechMentality-workshop van Jet-Net & TechNet. Het Bèta&TechMentality-model deelt jongeren in in vijf types (Ontdekkers, Creatieve Makers, Vernieuwers, Maatschappelijke Toepassers en Doeners), die elk hun triggers voor techniek hebben. “We spraken voorheen vooral Doeners aan, terwijl we een veel grotere groep willen bereiken. Vernieuwers die impact willen maken, bijvoorbeeld. Want de energietransitie raakt ons allemaal en vraagt om heel veel verschillende jonge talenten.”

    Bèta&TechMentality-bril

    Coenen: “Je kunt best zeggen dat die workshop ons heeft geïnspireerd: hoe sluit je nou echt aan bij de belevingswereld van al die types? Het is heel interessant om je daar eens in te verdiepen aan de hand van het Bèta&TechMentality-model. Ik denk dat het model nu al begint door te werken in onze organisatie. Bij elke nieuwe activiteit voor jongeren zetten we de Bèta&TechMentality-bril op: sluit dit aan bij het model?”

    Context meegeven

    Hoe het aanbod van Alliander er straks uitziet? “We willen samen met partners naar een compleet aanbod toe voor het basisonderwijs en voortgezet onderwijs, als de leerlingen hun keuze nog moeten maken. Met (online) lespakketten tot gastcolleges tot bedrijfsbezoeken. Wil je leerlingen de context meegeven, dan blijft het belangrijk dat wij ze opzoeken in de klas of dat zij bij ons op bezoek komen. Maar het moet geen schooluitje zijn, dus wel goed voorbereid en met een terugkoppeling achteraf. Liefst inclusief een jong rolmodel en concrete opdracht. Dan is het effect veel groter.”

     

    Terug naar overzicht

    Meer nieuws

    Nieuws - 26 maart 2024

    Jet-Net gaat regionaal verder

    De landelijke aansturing en organisatie van activiteiten en campagnes van Jet-Net stopt, maar het concept gaat regionaal verder....

    Lees meer
    Nieuws - 24 maart 2024

    Jet-Net herinneringen uit het veld

    De afgelopen jaren hebben verschillende regiocoördinatoren, docenten en managers van bedrijven zich ingezet voor techniekpromotie onder jongeren samen...

    Lees meer
    Nieuws - 06 maart 2024

    Career Days van start in Zwolle

    Deze week vinden op woensdag en donderdag de Career Days plaats! De aftrap is woensdag in Zwolle waar...

    Lees meer