Ook deelnemer worden?

Lees meer

Bedrijfsbezoek of gastles organiseren voor middelbare scholieren

Meer samenwerking tussen het onderwijs en het bedrijfsleven kan zorgen voor een beter beeld van jongeren over de (technische) arbeidsmarkt. Er zijn een aantal manieren waarop een (technisch) bedrijf kan samenwerken met middelbare scholen. Er kunnen bijvoorbeeld gastlessen of bedrijfsbezoeken georganiseerd worden. Om de vraag en het aanbod van gastlessen en bedrijfsbezoeken bij elkaar te brengen is er het Jet-Net & TechNet Loket.

Bedrijfsbezoek

Een bedrijfsbezoek organiseren is een effectieve manier om jongeren kennis te laten maken met jouw bedrijf én ze te enthousiasmeren voor een baan in de techniek. Want met een bezoek aan een bedrijf komt de techniek letterlijk tot leven. Zo krijgen jongeren een goed beeld van de mogelijkheden. Maar kennis van zaken en een goede voorbereiding zijn onmisbaar voor een effectief bedrijfsbezoek. Waar moet je aan denken en wat mag je zeker niet vergeten? We helpen je graag alvast vooruit met tips en hebben een handig raamwerk ontwikkeld.

Aandachtspunten en tips

  1. Spreek tijdig datum en tijd af met de school – liefst een paar maanden van tevoren. Het kan soms ingewikkeld zijn om alle agenda’s op elkaar af te stemmen.
  2. Houd rekening met de leeftijd en het niveau van de bezoekers.
  3. Bedenk dat jongeren verschillende houdingen kunnen hebben ten aanzien van techniek, zoals omschreven in het Bèta&TechMentality-model.
  4. Zorg voor aansprekende rolmodellen, mannen en vrouwen met een technische functie, met wie de jongeren in gesprek kunnen gaan. Hoe ziet hun dag eruit? Welke opleiding hebben ze gevolgd? Maar ook: wat maakt hun baan zo leuk?
  5. Zorg er ook voor dat de jongeren niet alleen maar kijken en luisteren, maar ook zelf iets mogen doen. Bij voorkeur iets dat ze mee kunnen nemen en thuis of op school kunnen laten zien.
  6. Als het in je schema past, probeer dan ook aan te sluiten bij de voorbereidende lessen in de klas. Zo leer je de leerlingen alvast een beetje kennen en hoor je wat ze zelf van het bedrijfsbezoek verwachten en hopen. Je kunt ook een schoolplan of schoolkrant opvragen om alvast een beeld te vormen van de groep die je binnenkrijgt.
  7. Stuur van tevoren folders en ander informatief materiaal over jouw bedrijf naar de school, zodat de leerlingen daar alvast in kunnen grasduinen. Misschien heb je ook al een voorbereidende opdracht voor ze. Zo komen ze nóg beter beslagen ten ijs.
  8. Stem ook met de school af hoeveel begeleiders je minimaal bij de groep verwacht. En zorg dat de ouders/begeleiders net als de leerkracht goed op de hoogte zijn van de afspraken en van het doel van het bedrijfsbezoek.
  9. Zorg dat de veiligheids-, hygiëne- en gedragsvoorschriften van tevoren bij de leerlingen en begeleiders bekend zijn. Daarbij is het belangrijk om die regels positief te formuleren: draag oordoppen, was je handen, rustig lopen.
  10. Denk van tevoren na welke materialen nodig zijn voor het bedrijfsbezoek. Wat moet er bijvoorbeeld klaarliggen voor de doe-opdracht? En is er beschermende kleding nodig?
  11. Een bezoek van 2 tot 2,5 uur (exclusief reistijd) is ruim voldoende, zo leert de ervaring. De meeste klassen kúnnen niet eens langer. Hou daar rekening mee in het programma dat je samenstelt.
  12. Beperk de hoeveelheid informatie die je tijdens het bezoek geeft, tot de hoofdzaken. En gebruik eenvoudige taal – niet te veel technische termen of Engels dus. Dan wordt het voor de leerlingen niet alleen begrijpelijker, maar ook leuker.
  13. Feedback is belangrijk, zowel voor de school als voor het bedrijf: wat kan er de volgende keer beter? Wat ging er al goed? Maak afspraken met de school over hoe de leerkracht, begeleiders, leerlingen én jij en je collega’s het bezoek gaan evalueren.

Handleiding

In deze handleiding vind je een voorbeeld van een draaiboek, tips en voorbeeldvragen die helpen bij de organisatie van een gastles.

Terug naar overzicht

Meer inspiratie