Zo raak je jongeren écht met techniek: vier tips van de directeur van Haafkes Veldwachter
Een goede samenwerking tussen scholen en bedrijven is essentieel om in de toekomst voldoende goed opgeleid technisch personeel te krijgen. Gelukkig zijn er genoeg bedrijven die zich inzetten voor het enthousiasmeren van jongeren voor techniek en technologie. Peter Meerman, directeur van aannemersbedrijf Haafkes Veldwachter in Deventer, zet zich al 20 jaar in voor een betere verbinding tussen onderwijs en bedrijfsleven. Hij deelt zijn ervaringen en tips!
Tip 1: bundel de krachten van technische bedrijven in de regio
Peter was zelf een paar jaar docent bouwkunde op de HAN in Arnhem en combineerde dat met het directeurschap bij Haafkes Veldwachter. “Door mijn passie om jongeren te interesseren voor techniek heb ik veel contacten met scholen en zit ik in allerlei besturen waaronder in die van Platform Techniek Stedendriehoek en de TechniCampus. De Technicampus is een opleidingsbedrijf voor techniek in de bouw, metaal en installatietechniek met techniekopleidingen op mbo-niveau 2,3 en 4. De realiteit van nu is dat veel vmbo-scholen in de regio hun technieklokalen op slot doen, dus het is extra belangrijk om ons in de regio te verenigen om voldoende jongeren te trekken voor techniek. Als het niet op school kan, dan maar bij de bedrijven, maar dan moeten wel alle initiatieven uit de regio samengevoegd worden zodat er duidelijkheid is voor scholen waar ze terecht kunnen.”
Tip 2: Geef als bedrijf gastlessen op scholen
“We moeten als technische bedrijven nu eenmaal veel moeite stoppen in het enthousiast krijgen van jongeren voor techniek, het gaat helaas niet meer vanzelf zoals 100 jaar geleden. Toen was het heel normaal om het beroep van je vader over te nemen als timmerman of lasser”, vertelt Peter. “Zeker 30 procent van alle kinderen hebben twee rechterhanden, maar worden niet echt uitgedaagd om daar iets mee te gaan doen terwijl elk kind het superleuk vindt om te knutselen.” Zelf geeft hij nog geregeld gastlessen op diverse scholen. “Het is belangrijk om jongens en meiden uit 3 en 4 vmbo te laten zien wat techniek exact inhoudt. Heel veel jongeren hebben geen idee wat voor beroepen er mogelijk zijn in de techniek. Techniek heeft echt een imagoprobleem dat niet klopt, 50 procent van de technische sectoren werkt namelijk met geavanceerde techniek als Virtual Reality en Robots. Dat weten veel kinderen niet, dat enthousiasmeert meteen.” Peter heeft nog wel meer argumenten om jongeren te enthousiasmeren: “Ik vertel vaak dat het leuke van veel techniekopleidingen is dat je meteen een salaris verdient als je begint met de opleiding in de BBL. Zo kun je bijvoorbeeld voor een scooter of autorijbewijs sparen na paar maanden werk, dat is belangrijk voor jeugd van 16 en 17 jaar oud. Ik probeer zo op allerlei niveaus jongeren te benaderen, maakt mij niet uit hoe: in een collegezaal met 150 hbo’ers of basisscholieren, er is altijd wel iets wat hun interesse kan wekken voor techniek.”
Tip 3: benader de ouders van de kinderen op een speelse manier
“Moeders zijn misschien wel de belangrijkste personen in de levens van kinderen qua schoolkeuze. Ze hebben een sterke invloed op deze keuzes van hun kinderen, dus als je hen kunt laten inzien wat de techniek allemaal te bieden heeft, zullen ze het ook als mogelijke optie voor hun kind overwegen”, aldus Peter. Dat is precies de reden waarom Bouwend Nederland, waar Peter ook bij betrokken is, elk jaar te vinden is op beurzen als de Libelle Zomerweek of de Huishoudbeurs. “Moeders hebben het idee dat de bouw en de techniek onveilig en vies werk is. Wij staan op die beurzen om in gesprek te gaan met ouders en juist te laten zien hoe veilig, schoon en uitdagend de bouw is en wat voor mooie en toekomstbestendige carrières er mogelijk zijn. Als je uitlegt dat het ziekteverzuim in de bouw lager is dan het landelijke gemiddelde van 4 procent, dat het goed verdient en er veel met geavanceerde machines wordt gewerkt, vallen veel belemmeringen bij ouders al weg.” Nu hoef je als bedrijf niet meteen op de huishoudbeurs te gaan staan, maar kijk eens in jouw regio wat voor beurzen georganiseerd worden en of je daar wat kan betekenen.
Tip 4: erken en stimuleer technisch talent
Peter: “Wij zijn al jaren een erkend leerbedrijf en hebben permanent stagiaires van het hbo, mbo en vmbo aan het werk. Op die manier kun je als bedrijf een bijdrage leveren aan het stimuleren van de jeugd voor techniek. Op dit moment hebben we vier leerlingen van de Technicampus en een stagiaire aan het werk bij Haafkes Veldwachter. Het leuke van leerlingen is dat je kunt kijken wie er goed is en wie je een aanbod kunt doen om te blijven. We proberen er elke zomer één of twee in dienst te nemen zodat we blijven groeien en verjongen. Het is echt mijn passie om de jeugd te enthousiasmeren, dus ik stop hier ook veel tijd in, ook op de zaak. We willen graag goede technische mensen vasthouden in onze regio. Studenten vertrekken naar de randstad terwijl er hier zoveel werk is, Deventer is echt een productiestad. Dus ook voor het belang van de regio is het belangrijk om stagiaires te stimuleren. Zo blijven ze hopelijk hangen in hun geboortestreek.”