• Actueel

  • Ook deelnemer worden?

    Lees meer
    29 januari 2020

    Wetenschap & Techniek op de basisschool: een praktijkvoorbeeld

    Op de Eerste Westlandse Montessorischool in Monster ging het techniekonderwijs flink op de schop. Van af en toe een losse les is het nu helemaal verweven in het lesprogramma. Hoe kreeg de school dit voor elkaar?

    Bubbeltjesplastic

    Een missie formuleren, heldere keuzes maken en dan gewoon beginnen. Dat is in een notendop het traject dat de school heeft doorlopen nadat het roer omging. Inmiddels verdiepen de leerlingen zich uit eigen beweging in uiteenlopende vragen: hoe maak je bubbeltjesplastic? Hoe ontwerp je een mobiele waterput? Ouders worden ingezet als experts om de kinderen te helpen.

    Prijzen

    Het gevolg is dat de school herhaaldelijk in de prijzen viel en teams van andere scholen er geregeld inspiratie op komen doen. Maar het allerbelangrijkste is dat de leerlingen goed zijn toegerust voor de toekomst. Ze zijn enthousiast, weten wat ze willen en beschikken over vaardigheden waar de 21e eeuw om vraagt.

    Lees hier het hele artikel over de Eerste Westlandse Montessorischool.

    Terug naar overzicht

    Meer nieuws

    Nieuws - 08 mei 2023

    ‘Door corona is de context van techniek cruciaal gebleken’

    Jongeren hebben meer behoefte aan praktijkopdrachten en context in de les, dat blijkt uit dit onderzoek dat wij...

    Lees meer
    Nieuws - 03 mei 2023

    ‘Er liggen veel kansen in het verhelderen van het beeld dat leerlingen van techniek hebben’

    Ieder schooljaar zijn er opnieuw veel leerlingen die talent hebben voor bètatechniek, maar uiteindelijk niet kiezen voor een...

    Lees meer
    Nieuws - 25 april 2023

    Succesfactoren: hoe verhogen we de keuze voor een technisch profiel?

    De afgelopen jaren zien we een afname in het aantal jongeren dat kiest voor een technisch profiel op...

    Lees meer