Wetenschap & Techniek op de basisschool: een praktijkvoorbeeld
Op de Eerste Westlandse Montessorischool in Monster ging het techniekonderwijs flink op de schop. Van af en toe een losse les is het nu helemaal verweven in het lesprogramma. Hoe kreeg de school dit voor elkaar?
Bubbeltjesplastic
Een missie formuleren, heldere keuzes maken en dan gewoon beginnen. Dat is in een notendop het traject dat de school heeft doorlopen nadat het roer omging. Inmiddels verdiepen de leerlingen zich uit eigen beweging in uiteenlopende vragen: hoe maak je bubbeltjesplastic? Hoe ontwerp je een mobiele waterput? Ouders worden ingezet als experts om de kinderen te helpen.
Prijzen
Het gevolg is dat de school herhaaldelijk in de prijzen viel en teams van andere scholen er geregeld inspiratie op komen doen. Maar het allerbelangrijkste is dat de leerlingen goed zijn toegerust voor de toekomst. Ze zijn enthousiast, weten wat ze willen en beschikken over vaardigheden waar de 21e eeuw om vraagt.
Lees hier het hele artikel over de Eerste Westlandse Montessorischool.