28 augustus 2019
Wetenschap & techniek met superheld Technoman
Techniekcoaches helpen basisscholen in heel Nederland bij hun specifieke vragen over wetenschap- en techniekonderwijs. Van het Drentse Beilen tot het Limburgse Born. Verspreid door het hele land komen we scholen tegen die met behulp van een techniekcoach wetenschap & technologie vormgeven.
Drijvende kracht
In het Limburgse Born op OBS De Wissel is leerkracht Edwin Reijnen onbetwist de drijvende kracht achter de ontwikkeling van wetenschap & techniek. Samen met techniekcoach Mart Dullens zorgt hij ervoor dat alle groepen structureel en met veel enthousiasme met W&T bezig zijn. En nee, daar kan geen enkele leerkracht omheen.
Onderzoeken en ontwerpen
Wetenschap & techniek is niet nieuw voor leerlingen en leerkrachten van De Wissel. De school werkt al een aantal jaar met een lesmethode (Argus Clou) waarin W&T een vaste plek heeft. Maar volgens Reijnen ben je er daarmee nog niet: “De kinderen zijn niet per se bezig met onderzoeken en ontwerpen. Ze werken niet écht met hun handen. Het zit er allemaal wel in verwerkt, maar dat is erg summier. We wilden nog iets extra’s doen, en toen heb ik een techniekcoach benaderd. Dat is iemand die helemaal thuis is in wetenschap & techniekonderwijs op de basisschool. Het is daarom bij uitstek iemand met wie je kunt stoeien over ideeën. En dat is fijn, want zo sta je er niet alleen voor.’
Superheld
Samen met de techniekcoach heeft Reijnen bekeken wat er in het jaarplan staat, en wat daar dan in past. Wat daar uit is gekomen? Technoman. Een ‘superheld’ voor wie geen technische uitdaging te groot is. Vier keer per jaar neemt hij plaats voor de camera en prikkelt hij leerlingen van De Wissel met een nieuw vraagstuk. Waar moet een papieren vliegtuigje aan voldoen om het zover mogelijk te laten vliegen? Hoe bouw je een stevige brug van lollystokjes? Kunnen jullie een huisje bouwen dat bestand is tegen harde windvlagen? Alle filmpjes staan op YouTube en ook het testen van de verschillende bouwwerken wordt gefilmd.
Wedstrijdelement
Als de opdracht eenmaal bekend is, kun je als klas niet achterblijven, zegt Reijnen. “Het gaat ontzettend leven en ik denk dat dat komt omdat er altijd een wedstrijdelement in zit. Welke klas bouwt uiteindelijk het stevigste huisje? Dat testen we dan ook op camera met ventilatoren en een bladblazer. Het is elke keer echt een competitie. Mijn eigen klas heeft al twee keer gewonnen!”
Techniekcoach
Reijnen krijgt veel ondersteuning van techniekcoach Dullens. “Hij heeft me het vertrouwen gegeven om mijn idee van ‘Technoman’ uit te werken. Me continu gewezen waar ik op moest letten. Vanuit zijn kennis heeft hij de technische opdrachten bovendien inhoudelijk vormgegeven. Hij was heel enthousiast en daar heb ik écht veel aan gehad. Technoman is een groot succes geworden!”
Opbloeien
De ontwikkeling van wetenschap & technologie gaat niet vanzelf. Maar de combinatie van het enthousiasme van Reijnen en de ondersteuning van Dullens betaalt zich uit. Het wedstrijdelement zorgt ervoor dat alle leerlingen betrokken zijn bij wetenschap & techniek, en een aantal zijn er zelfs vol van. Reijnen: “Die zijn sinds de komst van Technoman helemaal opgebloeid. Ik denk dat dat de kinderen zijn die uiteindelijk voor techniek gaan kiezen.”
Terug naar overzicht