• Actueel

  • Ook deelnemer worden?

    Lees meer
    10 december 2020

    Vakkanjers in volle gang: enthousiaste ervaringen van het WWF, docenten en leerlingen 

    De nieuwste Vakkanjers Challenges in samenwerking met het WWF zijn in volle gang! Het Wereld Natuur Fonds daagt leerlingen van groep 7 tot en met het laatste jaar van het vmbo uit om innovatieve ideeën en praktijkgerichte oplossingen te bedenken om het toenemende aantal mens-dier conflicten in de wereld een halt toe te roepen. Janneke Stovers, Product Owner Jeugd & Educatie bij het WWF, en techniekdocent Gerrit van Bree van het Wartburg College in Dordrecht delen hun ervaringen tot nu toe.  

    “Ik word gewoon trots van hoeveel scholen er mee doen en vind de bedrijvigheid op de Digitale Leeromgeving zo gaaf. De betrokkenheid van docenten en scholen is ook heel hoog”, zegt Janneke enthousiast als wordt gevraagd naar de vorderingen van Vakkanjers. Ook over de combinatie met techniek is het WWF enthousiast: techniek wordt steeds belangrijker bij natuurbescherming, bijvoorbeeld om stroperij te bestrijden en mens-dier conflicten te vermijden. Janneke: “In Costa Rica is laatst een onderzoek gestart met een nep zeeschildpadden-ei om de bendes stropers op te sporen die de eieren opgraven en doorverkopen. In het nep-ei zit een GPS en is niet van echt te onderscheiden, die kan dus zo in het nest van de zeeschildpad. Een mooi voorbeeld van hoe techniek kan helpen bij natuurbescherming.” Ze legt uit dat het doel binnen de afdeling van Jeugd & Educatie WWF is om zoveel mogelijk kinderen te leren over natuur en wilde dieren en ze op een speelse manier bewust te maken van de uitdagingen rondom natuurbescherming. “Met Vakkanjers bereiken we nu ook een oudere doelgroep op het vmbo, een mooie manier om onze missie verder uit te rollen.”

    Ongeduldige leerlingen

    Techniekdocent Gerrit is na twaalf jaar deelnemen aan Vakkanjers nog steeds enthousiast over de Challenges. Op het Wartburg College zit Vakkanjers geïntegreerd in het vak Dienstverlening en Producten, dus elke leerling moet ermee aan de slag om cijfers te halen. Hij merkt dat WWF zijn leerlingen erg aanspreekt. “Samen met drie collega’s begeleid ik twaalf teams die meedoen aan Vakkanjers. Natuur en wilde dieren is altijd een thema dat kinderen aanspreekt. Het mooie aan de challenges van het WWF is dat ze zo concreet zijn, de kinderen bedenken iets en maken het ook meteen. Ik heb drie jongens die de camerakastjes aan het timmeren zijn, sommige groepen zijn bezig met lokeenden en andere weer met nepeieren om zo oplossingen te bieden voor de problemen. Er zit veel creativiteit in de leerlingen, ze zijn ook zo enthousiast. Laatst hadden we de kick-off van de pioneers en toen zei een jongen ongeduldig: ‘wanneer gaan we nu beginnen met ontwerpen? Ik heb zoveel ideeën!’, dat is leuk om te zien.”

    IJsbereneiland

    Janneke heeft van de jongste groepen, de scouts die nu bijna klaar zijn, al creatieve ideeën voorbij zien komen. Het leukste idee? Janneke: “Dat van het ijsbereneiland: een groep had een soort vriesplaat voor in zee bedacht waardoor de ijsbeer altijd voldoende ijs en sneeuw zou hebben.” Waar de jongsten zich niet druk hoeven te maken over de uitvoerbaarheid van zo’n plan, moeten de leerlingen van de hogere jaren dat wel. Janneke is dan ook erg nieuwsgierig waar de ouderejaars mee gaan komen. “De challenges voor de oudere leerlingen zijn zo concreet gemaakt dat daar misschien wel een idee tussen zit waar we echt mee verder kunnen. Bijvoorbeeld bij de Ultimate Camera Trap: batterijen moeten daar nu een paar keer per jaar vervangen worden, maar die batterijen belanden vervolgens in de grond en dat is funest voor de natuur. Als WWF kunnen we veel leren van de ideeën die leerlingen hiervoor hebben.”

    Vlekkeloze samenwerking

    Waar Janneke en Gerrit allebei over te spreken zijn, is de inzet en professionaliteit van het team dat achter Vakkanjers zit. Gerrit: “Als ik een probleem of vraag heb, hoef ik maar te mailen en ik krijg direct een vriendelijk antwoord of in ieder geval een bevestiging dat het wordt uitgezocht. Dat werkt erg goed en ook de vernieuwde Digitale Leeromgeving ziet er goed uit en werkt logisch.” Hoewel Janneke aan de andere kant van de samenwerking zit, is ze net zo enthousiast als Gerrit. “Omdat we bij WWF heel veel programma’s draaien, hadden we helaas geen zeeën van tijd maar wilden we uiteraard wel graag erg betrokken zijn. Dat heeft het team van Vakkanjers fantastisch gefaciliteerd, zo knap hoe ze zo snel konden schakelen tussen de verschillende niveaus en met zulke mooie challenges kwamen. Dat maakt het extra fijn samenwerken.”

    Buiten de school

    Enthousiaste reacties dus, van zowel het WWF als docenten over het verloop van Vakkanjers, maar waar Vakkanjers uiteindelijk om draait is natuurlijk jongeren in aanraking brengen met techniek en ze hun technisch vakmanschap laten ontwikkelen. Dat is volgens Gerrit dan ook de succesformule van Vakkanjers: de combinatie van theorie en praktijk. “Met als kers op de taart de buitenschoolse activiteiten die er in normale jaren bij horen. Je merkt dat het nog beter blijft hangen als kinderen de school uit gaan, zoals voor de halve finales en bedrijfsbezoeken, dat heeft echt meerwaarde. Ik hoop dat dat na corona snel weer mag gebeuren. Dat maakt het voor docenten extra leuk.”

    Innovators van de toekomst

    Janneke hoopt naast praktische ideeën vooral op meer bewustzijn onder de jeugd en nog meer inzichten die bruikbaar zijn voor haar afdeling. “Normaal sturen wij magazines en nieuwsbrieven naar onze jonge rangers en dan hoop je uiteraard dat de informatie op de juiste manier aankomt. Met Vakkanjers zien we direct de reactie van kinderen. Doordat het zo interactief is, beklijft het meer en dat is wat we willen: dat de kinderen later nog eens terugdenken aan de ijsbeer en de bijbehorende problematiek en dat ze daar zich op latere leeftijd ook voor willen inzetten. En wie weet zijn deze kinderen wel de technische innovators van de toekomst en gaan ze zich inzetten voor natuurbescherming. Ik kan in ieder geval niet wachten tot de halve finales en de finale!”

    Dit jaar nog meedoen met jouw klas? Dat kan! Check vakkanjers.nl, bel ons op 085 0510 620 of mail naar info@vakkanjers.nl.  

    Terug naar overzicht

    Meer nieuws

    Nieuws - 22 april 2021

    Ervaringen van docenten met Vakkanjers: ‘de digitale leeromgeving werkt top’

    De nieuwe opdrachtgevers van Vakkanjers zijn bekend, ASML en Van Gogh slaan de handen ineen en zetten onze...

    Lees meer
    Nieuws - 19 april 2021

    Dit zijn de eerste finalisten van de Vakkanjer Challenge van dit schooljaar

    Het Wereld Natuur Fonds daagde de Vakkanjers van dit schooljaar uit om innovatieve ideeën en praktijkgerichte oplossingen te...

    Lees meer
    Nieuws - 14 april 2021

    ‘We moeten jongeren winnen voor techniek, ook nu’

    Samen met het bedrijfsleven brengt Jet-Net & TechNet ook nu techniek naar het klaslokaal. Civiele technieken deBoer werkte...

    Lees meer