• Actueel

  • Ook deelnemer worden?

    Lees meer
    28 januari 2022

    ‘Vakkanjers maakt techniek en innovatie spannend’

    Met Vakkanjers ontwikkelen jongens en meiden hun vakmanschap op verschillende niveaus: Junior (groep 7 en 8 van het primair onderwijs), Scout (brugklas van het voortgezet onderwijs), Explorer (tweede en derde jaar van het vmbo) en Pioneer (derde en vierde jaar van het vmbo).  Ze gaan aan de slag met een technische opdracht voor een maatschappelijk relevante échte opdrachtgever zodat we werken aande vaardigheden van de vakmensen van morgen. Kirstin Gros, leerkracht van de plusklassen van de Comeniusschool uit Zeist, doet dit jaar mee met Vakkanjer Junior en is heel enthousiast: ‘De kinderen staan versteld van hun eigen creativiteit.

    In voorgaande jaren dachten leerlingen na over de Stad van de Toekomst en hielpen ze mee met WWF Wildlife Challenge van het Wereld Natuurfonds. Dit schooljaar zijn het Van Gogh Museum en het hightechbedrijf ASML de opdrachtgevers van Vakkanjers. Zij dagen leerlingen uit om op zoek te gaan naar nieuwe manieren om de kunstwerken van Vincent van Gogh te behouden voor de toekomst. En om de verhalen van Vincent en de beleving van zijn schilderijen nieuwe dimensies te geven. Ga voor meer informatie over de challenge naar https://vakkanjers.nl/vincent.

    Enthousiasme
    Vincent van Gogh liet een erfgoed van kleur en verbeelding na. Voor het behoud van unieke werken heb je technische kennis nodig over onder andere luchtvochtigheid, licht en verf. Het moge duidelijk zijn: techniek is overal. Ook moet iedereen van kunst kunnen genieten. Met dat gegeven gingen de kinderen van de plusklassen van groep 7 en 8 van de Comeniusschool aan de slag. Leerkracht Kirstin Gros: ‘Jordy van Vakkanjers kwam bij ons op bezoek om met de kinderen na te denken over de vraag hoe de kunstwerken van Van Gogh toegankelijk worden voor mensen met een beperking. Zijn benadering was heel positief: ‘Hoe kunnen we gebruik maken van wat ze wél kunnen?’, vroeg hij de kinderen. ‘Want als je bijvoorbeeld niet meer kunt zien, kun je nog wel voelen, horen, ruiken, proeven. Hoe kun je dat toepassen in jouw ontwerp?’’ Het is opvallend hoe Jordy met zijn passie het project tot leven bracht en alle kinderen enthousiasmeerde. ‘Zij kregen direct heel veel zin om een ontwerp te bedenken en uit te voeren. Vier groepen werken nu aan een manier om Van Gogh toegankelijk te maken voor iedereen. De ene groep is bijvoorbeeld bezig met een pop-up museum voor in een bejaardenhuis en de andere onderzoekt technische toepassingen zodat ook slechtzienden van zijn werk kunnen genieten.’

    Veelzijdig
    Hoewel Kirstin haar leerlingen graag aanmoedigt om met techniek aan de slag te gaan, was dat niet waarom ze voor Vakkanjers Junior koos. En ondanks het feit dat ze een groot liefhebber is van Van Gogh (haar leerlingen uit de plusklas van groep acht werkten vorig schooljaar gezamenlijk aan een grote replica van zijn werk), gaf ook de schilder niet de doorslag. ‘Het is de veelzijdigheid’, geeft ze aan. ‘Op de Comeniusschool werken we met het model van ‘The Leader in Me’ van Stephen Covey. Veel elementen van dat leiderschapsmodel komen terug in het programma van Jet-Net & TechNet.’ Covey benadrukt bijvoorbeeld dat je moet kunnen luisteren om een ander te begrijpen, en dat je daarna pas zelf goed begrepen kan worden. Essentieel voor een project als dit waar samenwerking zo belangrijk is. ‘Doelen stellen, zaken behapbaar maken, plannen, taken verdelen en doorzetten, het zijn allemaal facetten die onmisbaar zijn voor een geslaagd ontwerp en overeenkomen met de filosofie waar we al mee werken in onze plusklassen. Het is fijn om te zien dat de brede ontwikkeling die wij als school graag zien, wordt versterkt door de uitdaging van Vakkanjers. Het programma maakt zijn pedagogische en didactische beloftes waar, maar heeft mijn verwachtingen ook overtroffen: de creativiteit die het losmaakt bij de kinderen had ik niet voorzien. De leerlingen zelf ook niet, ze staan zelf versteld van hun eigen creativiteit en die van hun klasgenoten.’

    winnaar techniektrofee 2015

    Praktijk
    ‘Een schaalmodel aandragen en dan feedback ontvangen, dat is ook onderdeel van het leerproces. Nu zitten we nog in de ontwerpfase maar straks zal een techniekcoach uit het bedrijfsleven de ideeën beoordelen en vragen stellen zoals, is het materiaal voor de expositietent regenbestendig? Gemaakt van duurzaam materiaal? Is de beugel waar het schilderij aan hangt stevig genoeg? Die terugkoppeling leren de leerlingen zien als een kans om het model samen nog beter te maken.’

    Prijs
    ‘De toets aan de praktijk maakt het voor de kinderen heel speciaal’, vindt Kirstin. ‘Ze voelen dat de grotemensenwereld hun school binnenkomt. Een leerling zei laatst dat hij de gedachte om in de finale te komen, reuzespannend vond. De leerlingen werken namelijk aan een echte businesscase waarbij de beste ontwerpen aan het eind van het traject mogelijk worden gepresenteerd aan mensen van ASML en het Van Gogh Museum.’ Ook voor de presentatie werken de kinderen weer samen: de een maakt een filmpje of foto’s van het ontwerp, iemand anders voert het woord op het
    podium. Iedereen ontdekt zijn kwaliteiten en krijgt oog voor de talenten van een ander. ‘Mocht een van mijn groepen de Vakkanjer Challenge winnen’, besluit Kirstin, ‘dan is dat natuurlijk prachtig voor ze. Maar de grootste prijs is het plezier en het gezamenlijke leerproces.’

    Terug naar overzicht

    Meer nieuws

    Nieuws - 09 mei 2022

    “Met Game On openen we de technische wereld van jongeren”

    Op maandag 13 en dinsdag 14 juni 2022 is het Game On in de regio West-Brabant! Tijdens deze...

    Lees meer
    Nieuws - 03 mei 2022

    Leerlingen ervaren de technische praktijk tijdens Career Day Noordwest

    Op donderdag 21 april was het eindelijk zo ver: de eerste fysieke Career Day in twee jaar werd...

    Lees meer
    Nieuws - 14 april 2022

    Don Bosco College: ‘Een gastles die volledig aansluit op onze technische leerlijn’ 

    Jongeren enthousiast maken voor de techniek. Hoe doe je dat? Bedrijven die actief zijn in de technische sector...

    Lees meer