• Actueel

  • Ook deelnemer worden?

    Lees meer
    06 november 2019

    Twee inspiratieverhalen over de aanpak van Wetenschap & Techniek op de basisschool

    Wil jouw school graag beginnen of verdergaan met wetenschap- en techniekonderwijs maar weet je niet hoe? Lees de twee inspiratieverhalen van Stichting Sirius en Stichting Surplus over hoe zij het structureel aanbieden van W&T onderwijs hebben aangepakt en laat je enthousiasmeren!

    Stichting Surplus:  Buiten de eigen school gaan kijken

    Stichting Surplus telt 24 basisscholen in Hollands Kroon en Schagen. Al die scholen zetten de verandering in naar onderwijs gebaseerd op Onderzoekend & Ontwerpend leren en met een focus op techniek en wetenschap. José Vosbergen ging als bestuurder voorop in de verandering. Ze vertelt over haar ervaringen, geleerde lessen en de mooie, verrassende momenten die ze heeft meegemaakt gedurende het proces.

    José: “Wat ik heel mooi vond om te zien was hoe een teruggetrokken, autistische jongen opbloeide in zijn stuurmansrol tijdens de RC CUP Challenge. Dit is een wedstrijd waarbij leerlingen een raceteam vormen rondom een radiografisch bestuurbare auto en elkaars talenten ontdekken, leren samenwerken en kennis opdoen van werktuigbouwkunde, elektriciteit, communicatie en sponsoring. Ook vond ik het prachtig om te zien hoe een naar binnen gekeerd leerkrachtenteam, dat bijvoorbeeld weinig deelnam aan schooloverstijgende activiteiten zich ontwikkelde tot een groep waar nu de energie vanaf spat. Hoe we dat bereikten? Door ze te stimuleren buiten de eigen school te gaan kijken. Én door nieuwe kansen de school binnen te brengen.”

    Lees het hele verhaal

    Stichting Sirius: Culture clash tijdens bedrijfsbezoeken

    Stichting Sirius telt 14 basisscholen in Amsterdam Zuidoost. Vier jaar geleden besloot het bestuur dat in 2020 Wetenschap & Techniek (W&T) structureel onderdeel moet uitmaken van het curriculum van alle scholen. Een belangrijke stap die daarvoor nodig was, was het vergroten van de didactische vaardigheden op het gebied van Onderzoekend & Ontwerpend leren. Bestuurder Mariet Brouwers begeleidde de scholen op hun weg naar deze verandering en vertelt over haar ervaringen. Vooral de bedrijfsbezoeken maakten veel indruk op leerlingen en leerkrachten.

    Mariet: “De bedrijfsbezoeken zorgden voor een culture clash bij onze leerlingen. Achter de glazen puien zaten vooral hoogopgeleide mannen en vrouwen in pak en onze populatie ziet er heel anders uit. ‘Wat heb ik nodig om hier straks te komen werken?’, vroegen onze leerlingen. Uit de antwoorden kwam naar voren dat we bijvoorbeeld meer met ICT bezig moesten zijn. Maar ook dat creativiteit belangrijk is en dat onderzoeken en problemen oplossen sleutelvaardigheden zijn. Dit sloot aan bij de 21st Century Skills waar de politieke pijlen zich al op richtten. Bij ons werden die nu van onderop belangrijk, waardoor het plan vanaf moment één gedragen werd. En de leerkrachten zagen met eigen ogen dat de wereld er anders uit is gaan zien.”

    Lees het hele verhaal

    Terug naar overzicht

    Meer nieuws

    Nieuws - 28 september 2022

    20 jaar Jet-Net: technologie belangrijker dan ooit!

    Dit schooljaar bestaat Jet-Net 20 jaar. Het feestjaar werd afgelopen woensdag 21 september afgetrapt vanuit het Philips Stadion...

    Lees meer
    Nieuws - 20 september 2022

    Technisch bedrijfsleven en leerlingen ontmoeten elkaar tijdens Career Days Zuid

    Vandaag en morgen (20 en 21 september) staat het Nexus gebouw van Fontys Eindhoven even helemaal in het...

    Lees meer
    Nieuws - 19 september 2022

    ScienceMakers Awards 2022: Hét podium voor jong en innovatief talent

    Woensdagmiddag 21 september 2022 worden ruim 100 jongeren als ScienceMaker gehuldigd in het Philips Stadion in Eindhoven. Allemaal...

    Lees meer