Twee inspiratieverhalen over de aanpak van Wetenschap & Techniek op de basisschool
Wil jouw school graag beginnen of verdergaan met wetenschap- en techniekonderwijs maar weet je niet hoe? Lees de twee inspiratieverhalen van Stichting Sirius en Stichting Surplus over hoe zij het structureel aanbieden van W&T onderwijs hebben aangepakt en laat je enthousiasmeren!
Stichting Surplus: Buiten de eigen school gaan kijken
Stichting Surplus telt 24 basisscholen in Hollands Kroon en Schagen. Al die scholen zetten de verandering in naar onderwijs gebaseerd op Onderzoekend & Ontwerpend leren en met een focus op techniek en wetenschap. José Vosbergen ging als bestuurder voorop in de verandering. Ze vertelt over haar ervaringen, geleerde lessen en de mooie, verrassende momenten die ze heeft meegemaakt gedurende het proces.
José: “Wat ik heel mooi vond om te zien was hoe een teruggetrokken, autistische jongen opbloeide in zijn stuurmansrol tijdens de RC CUP Challenge. Dit is een wedstrijd waarbij leerlingen een raceteam vormen rondom een radiografisch bestuurbare auto en elkaars talenten ontdekken, leren samenwerken en kennis opdoen van werktuigbouwkunde, elektriciteit, communicatie en sponsoring. Ook vond ik het prachtig om te zien hoe een naar binnen gekeerd leerkrachtenteam, dat bijvoorbeeld weinig deelnam aan schooloverstijgende activiteiten zich ontwikkelde tot een groep waar nu de energie vanaf spat. Hoe we dat bereikten? Door ze te stimuleren buiten de eigen school te gaan kijken. Én door nieuwe kansen de school binnen te brengen.”
Stichting Sirius: Culture clash tijdens bedrijfsbezoeken
Stichting Sirius telt 14 basisscholen in Amsterdam Zuidoost. Vier jaar geleden besloot het bestuur dat in 2020 Wetenschap & Techniek (W&T) structureel onderdeel moet uitmaken van het curriculum van alle scholen. Een belangrijke stap die daarvoor nodig was, was het vergroten van de didactische vaardigheden op het gebied van Onderzoekend & Ontwerpend leren. Bestuurder Mariet Brouwers begeleidde de scholen op hun weg naar deze verandering en vertelt over haar ervaringen. Vooral de bedrijfsbezoeken maakten veel indruk op leerlingen en leerkrachten.
Mariet: “De bedrijfsbezoeken zorgden voor een culture clash bij onze leerlingen. Achter de glazen puien zaten vooral hoogopgeleide mannen en vrouwen in pak en onze populatie ziet er heel anders uit. ‘Wat heb ik nodig om hier straks te komen werken?’, vroegen onze leerlingen. Uit de antwoorden kwam naar voren dat we bijvoorbeeld meer met ICT bezig moesten zijn. Maar ook dat creativiteit belangrijk is en dat onderzoeken en problemen oplossen sleutelvaardigheden zijn. Dit sloot aan bij de 21st Century Skills waar de politieke pijlen zich al op richtten. Bij ons werden die nu van onderop belangrijk, waardoor het plan vanaf moment één gedragen werd. En de leerkrachten zagen met eigen ogen dat de wereld er anders uit is gaan zien.”