Technisch bedrijfsleven inspireert talent van de toekomst
Jongeren kennis laten maken met techniek, technologie en ict om daar hun talenten in te ontdekken. Dat is waar de Career Days en Career Day on Tour van Jet-Net & TechNet voor staan. Veel technische bedrijven leveren hier een actieve bijdrage aan. Eind 2019 maakten 4.500 leerlingen uit het voortgezet onderwijs kennis met de technische sector. Twee installatiebedrijven waren er als nieuwe partners van de partij: Stolze Installatietechniek en Barth & Foodmate (bestaande uit Barth Installatietechniek, Barth Industrial Automation en Foodmate Poultry Processing Systems).
Jet-Net & TechNet wil jongeren een reëel en positief beeld geven van technische beroepen en hen helpen bij hun keuze voor studie en carrière. Het tekort aan goed technisch personeel is een belangrijke reden voor bedrijven om er actief aan deel te nemen. Jilles Goedknegt van Stolze: ‘We merken dat jongeren minder vaak voor techniek kiezen, terwijl we ze keihard nodig hebben. Daarom moeten we hen een goed beeld geven van techniek.’ Ook Foodmate ziet een terugloop in de aanwas van technisch personeel. Ze probeerden zelfs al in het buitenland te werven. ‘Maar ook daar is schaarste’, vertelt Rik Wijnhorst. ‘We moeten het dus echt van onze eigen jongeren hebben. En dat betekent dat we onze deuren wijd open moeten zetten. Ik denk dat veel jongeren een verkeerd beeld hebben van onze brance. Aan ons de taak om dat beeld positief om te buigen.’
Meer impact breed netwerk
De bedrijven verwachten dat ze via het netwerk van Jet-Net & TechNet jongeren beter kunnen bereiken, via de scholen. Xander Kleiberg van Barth: ” De Career Days lenen zich daar perfect voor. Daar laten we ook zien hoe je je bij ons verder kunt ontwikkelen in de techniek, welke keuzes je allemaal hebt en welke opleidingen je bij ons kunt doen. Binnen Jet-Net & TechNet kunnen we daar structureler aan werken dan met een sporadische rondleiding op het bedrijf of het aantrekken van een stagiair.’ Wijnhorst vult aan: ‘Met een breed netwerk kunnen we meer impact maken.’
De nieuwe partnerbedrijven waren positief verrast over de deelname aan de Career Day. Leerlingen deden goed mee met de groepsopdrachten en ze kregen positieve reacties terug.
Deuren openen
Foodmate nodigt regelmatig scholen met technische (deel)opleidingen uit om een kijkje te nemen in hun bedrijf. ‘De samenwerking met scholen is niet altijd makkelijk’, geeft Wijnhorst aan. ‘Het hangt er ook vanaf bij wie je binnenkomt. Leerkrachten die affiniteit hebben met techniek en onze branche kennen, staan vaak open voor een bedrijfsbezoek. Het contact met een schoolbestuur is vaak lastiger. Dan loop je tegen muren op. We hopen dat Jet-Net & TechNet hierin deuren kan openen.’
Voorzitter Doekle Terpstra van Techniek Nederland: ‘Als je je blijft ontwikkelen, heb je in de installatiebranche ongekende mogelijkheden. Neem zelf het initiatief en zet je bedrijf en dus ook de branche in de etalage. Evenementen zoals Career Days en Career Day on Tour bieden daarvoor de mogelijkheden. Maak er gebruik van!’
Jet-Net & TechNet is een groot landelijk netwerk waarbinnen bedrijven en scholen regionaal samenwerken. Bij dit label van Platform Talent voor Technologie zijn ook Techniek Nederland, Wij Techniek – en de overheid betrokken.
Dit artikel verscheen eerder op technieknederland.nl.