‘Techniekpromotie stilleggen is geen optie’
Een virtuele kennismaking met techniek? In tijden van corona schakelen technische bedrijven over naar andere manieren van techniekpromotie. Hightechbedrijf Demcon verlegde de focus naar online én werkte mee aan Expeditie 7 Werelden van Techniek van Jet-Net & TechNet.
Techniek ontdekken is bij Demcon bijna net zo gevarieerd als het productaanbod, dat loopt van beademingsapparatuur tot oplossingen voor ruimtevaart, industrie en agri en food en nog veel meer. Denk aan technische opdrachten en een waterraketwedstrijd voor middelbare scholieren. Samenwerking met studententeams. Bedrijfsbezoeken. Of een escape room waarin alle bètavakken verwerkt zijn.
Goede mensen
En dat is nog maar een greep uit het aanbod voor scholen. “Ons werk kunnen we alleen doen met goede mensen”, zegt Emma van Geel, Employer Branding Specialist bij Demcon. “Daar kunnen we er niet genoeg van hebben. Daarom willen we leerlingen zoveel mogelijk laten kennismaken met techniek. Ze zijn letterlijk de toekomst van ons bedrijf.”
Digitaal verder
Maar hoe doe je dat in tijden van corona? Van Geel: “Een klas van dertig leerlingen op bezoek gaat nu even niet, dat is simpel. Toch willen we hoe dan ook door met die werving. Techniekpromotie stilleggen is geen optie. We krijgen ook nog steeds veel aanvragen binnen. Die pakken we nu digitaal op.”
Beter zichtbaar
Dat doet Demcon onder meer door mee te werken aan de opdracht voor Technasium-scholen van dit jaar. Door begeleiding van studententeams op afstand en deelname aan bedrijvendagen, waarop Demcon de deuren virtueel openzet voor leerlingen. Van Geel: “Het mooie van online is dat je ook buiten de eigen regio beter zichtbaar wordt.”
Interactieve ontdekkingstocht
Ook werkte Demcon mee aan de Expeditie 7 Werelden van Techniek van Jet-Net & TechNet. In deze interactieve ontdekkingstocht kunnen middelbare scholen thuis of in de eigen klas kennismaken met zeven bedrijven uit verschillende sectoren, inclusief Meet & Greets met jonge technici en opdrachten voor in de klas.
Beleveniswereld
“We hebben er heel veel goede reacties op gehad”, zegt Van Geel. “Het was ook leuk om eraan mee te werken, bij Demcon doen we dit soort dingen gewoon graag. De beleveniswereld van de huidige jeugd speelt zich grotendeels digitaal af, meer dan ooit. Dan moet je ze daar ook in opzoeken – zeker nu we door corona niet veel fysieke activiteiten kunnen organiseren.”
Creatiever
Zo heeft corona naast veel ellende ook nog iets goeds opgeleverd: een andere blik op werving en promotie. Van Geel: “We zien nu mogelijkheden die we zonder corona minder snel hadden opgepakt. Je wordt er ook creatiever van: online moet je je verhaal echt goed brengen. Dat is geen routineklus. Afgelopen jaar hebben we geleerd dat online een heel goede aanvulling kan zijn op het reguliere aanbod. Ik denk dat we er uiteindelijk een gezonde mix aan overhouden.”
Foto: Barbara Trienen