Talent staat centraal tijdens 7e editie Dutch Technology Week
De organisatie van de jaarlijkse Dutch Technology Week (DTW) kijkt terug op een succesvolle zevende editie. In zes dagen bezochten zeker 37.000 mensen één of meerdere van de ruim vijftig events. Ruim 150 hightechbedrijven, kennisinstellingen en talenten toonden hun innovaties en producten die een bijdrage leveren aan oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen.
Nieuw initiatieven: Upgrade NL en Brainport Talent & Skills Akkoord
Dit jaar werden tijdens de opening van de week op 4 juni twee nieuwe initiatieven gelanceerd.
Upgrade NL is de nieuwe samenwerking waarin een brede coalitie van (technologie)bedrijven, kennisinstellingen, overheden en mediapartijen krachten bundelt om héél Nederland mee te nemen in de technologische transitie. Upgrade NL is een initiatief van FME, de ondernemersorganisatie voor de technologische industrie en de Dutch Technology Week.
Ruim tweehonderd organisaties hebben het Brainport Talent & Skills Akkoord ondertekend. Met dit akkoord committeren bedrijfsleven, onderwijs, overheid (triple helix) en sociale partners in de regio Brainport Eindhoven zich aan een het gezamenlijke doel met concrete acties innovaties binnen onderwijs en ontwikkelingen binnen arbeidsmarkt – met name waar het gaat om technologische beroepen – te bevorderen.
Veel aandacht voor –toekomstig – talent
Er waren veel één op één ontmoetingen tussen jongeren, studenten en high tech professionals. Dinsdag 5 juni was er een speciale dag voor leerlingen van het voortgezet onderwijs (VO-dag) met in de ochtend bedrijfsbezoeken en in de middag stond het techniekfestival Night of the Nerds op de agenda. Tijdens dit evenement werden de ruim 4500 deelnemers (tussen 14-19 jaar) getrakteerd op de nieuwste digitale en technologische ontwikkelingen.
Woensdag 6 juni werd op de High Tech Campus door de studenten van Business Core Eindhoven het Eindhovens Studenten Symposium georganiseerd met als thema ‘The Limits of Humanity’.
Donderdag 7 juni was het de beurt aan de MBO-ers: 250 studenten van het SUMMA College, ROC De Leijgraaf en ROC Ter AA gingen op bedrijfsbezoek bij tech bedrijven.
Ook de leerlingen van het basisonderwijs groep 7 en 8 kwamen aan hun trekken in Helmond en in Hapert: op deze locaties waren speciale dagen voor het basisonderwijs.
Professionals
Behalve voor jonge talenten was er uiteraard ook veel aandacht voor de professional tijdens de DTW. Ingenieurs, ontwerpers, docenten, ondernemers, startups & scale ups, investeerders en andere bezoekers met een aan techniek verwant beroep werden meegenomen in maatschappelijke thema’s als gezondheidszorg, energie/duurzaamheid en mobiliteit tijdens diverse events. Zo organiseerde FME dit jaar een aantal bijeenkomsten in het land en werd in Tilburg het Deltaplan Techniek Midden-Brabant gelanceerd.
High Tech Ontdekkingsroute: high tech maakindustrie in de spotlights
De week werd traditiegetrouw afgesloten met de High Tech Ontdekkingsroute op zaterdag 9 juni. Op vijf aansprekende locaties in Brainport Eindhoven, Tilburg, Drachten en Assen gaven technologiebedrijven een kijkje ‘in de keuken’ van hun organisatie. Een dag voor jong en oud, voor professionals en liefhebbers! Er was veel te zien, te doen, te beleven: zelf een robot besturen, een kennismaking met 3D-geprint eten, een echte F16 van dichtbij bewonderen, zelf aan de slag met de nieuwste VR-technieken, innovaties voor persoonlijke gezondheidzorg, kortom: een inspirerende dag voor jong en oud. Nieuw dit jaar was de deelname van de studententeams van de TU/e, zij gaven de bezoekers de gelegenheid om een ritje te maken in de prijswinnende zonne-auto, deel te nemen aan een rondleiding door het 100% duurzame huis LINQ of kennis te maken met de drone voor ‘in huis’ van Blue-Jay.
De Dutch Technology Week 2018 werd mogelijk gemaakt door:
ASML, Automotive Campus, Brainport Industries, Brainport Development, Bosch Security Systems, DAF Trucks N.V., Defensie, ING, NXP, Philips, Technische Universiteit Eindhoven, TNO, VDL Groep, AAE, Accenture, Fontys Hogescholen, High Tech Campus Eindhoven, Huijbregts, Kempisch Bedrijvenpark, Kulicke & Soffa, Malvern Panalytical, Stichting High Tech Helmond – De Peel Vanderlande, én talloze event- en communicatiepartners.