• Actueel

  • Ook deelnemer worden?

    Lees meer
    28 augustus 2019

    Onderzoekend & Ontwerpend Leren voor bestaande lesmethode

    Op basisschool De Trede in het Friese Haule zijn zelf ontdekken en ervaren belangrijke speerpunten van het onderwijs. De basisschool zocht daarom naar een werkwijze die de lessen structureel praktischer maakt. Samen met een techniekcoach werd een systeem bedacht dat naadloos aansluit bij de veelgebruikte lesmethode Naut.

    Systeem

    Kaarten met praktische opdrachten over onderwerpen die in de lesmethode Naut worden behandeld. Dat is het systeem dat Nynke van der Zijl, directeur van basisschool De Trede en techniekcoach Dox Poiesz samen bedachten en uitwerkten. De opdrachten vervangen het werkboek en het is de bedoeling dat de leerkrachten het werkboek in de toekomst helemaal niet meer nodig hebben.

    Workshop voor leerkrachten

    De lesmethode Naut is gericht op Natuur en Techniek, maar de opdrachten zijn niet praktisch genoeg, vond de school. Onderzoekend & Ontwerpend Leren is een methode die zich goed leent voor een meer praktische insteek. Om te kijken of het doorlopen van de ontwerpcyclus de leerkrachten aansprak, organiseerde de techniekcoach een workshop. Dat werd een succes, vertelt Van der Zijl: “We hebben zelf allerlei proefjes gedaan en waren ervan overtuigd dat de leerlingen dit heel leuk zouden vinden.”

    Onmisbaar

    Vervolgens ging Van der Zijl opnieuw met de techniekcoach rond de tafel. Hoe zorgen we ervoor dat deze ontwerpcyclus een vaste plek krijgen in de klas? Samen kwamen ze op het idee van opdrachtkaarten die het werkboek van Naut vervangen. De techniekcoach ging er direct enthousiast mee aan de slag en haar input bleek onmisbaar: “Dox kent zoveel mogelijkheden om de theorie op een praktische manier toe te passen!”

    Haalbare doelen

    Het is een groot voordeel dat het systeem aansluit bij een bestaande lesmethode, vertelt Van der Zijl. “Op die manier blijft de doorlopende leerlijn intact en kost het de leerkrachten geen extra tijd. Zij moeten al zoveel en op deze manier doen ze het in plaats van iets anders. Er zijn heel veel mogelijkheden voor meer praktisch onderwijs, maar uiteindelijk moet het doel wel haalbaar zijn.”

    Originele oplossingen

    De school is nu een maand met de kaarten aan het experimenteren. Voor alle partijen is het soms nog wennen. “De leerkrachten moeten leren om op het juiste moment hun mond te houden en niet alles voor te kauwen. De leerlingen vragen nog vaak om hulp.” Langzaamaan raken ze steeds meer vertrouwd met de ontwerpcyclus en zijn de ervaringen zeer positief, Van der Zijl: “De leerlingen zijn enorm betrokken en komen met allerlei originele oplossingen waar wijzelf totaal niet aan hadden gedacht. Wij hebben allerlei beperkende vooroordelen, maar volgens kinderen kan alles nog.”

    Terug naar overzicht

    Meer nieuws

    Nieuws - 20 september 2022

    Technisch bedrijfsleven en leerlingen ontmoeten elkaar tijdens Career Days Zuid

    Vandaag en morgen (20 en 21 september) staat het Nexus gebouw van Fontys Eindhoven even helemaal in het...

    Lees meer
    Nieuws - 19 september 2022

    ScienceMakers Awards 2022: Hét podium voor jong en innovatief talent

    Woensdagmiddag 21 september 2022 worden ruim 100 jongeren als ScienceMaker gehuldigd in het Philips Stadion in Eindhoven. Allemaal...

    Lees meer
    Nieuws - 07 september 2022

    “De 7 werelden van techniek, daar moet iedere school iets mee doen!”

    “Ik vind dat techniek voor iedereen hoort te zijn. En als je als leerkracht daarin iets wil betekenen,...

    Lees meer