• Actueel

  • Ook deelnemer worden?

    Lees meer
    06 juli 2018

    Leerlingen bedenken oplossingen voor klaslokaal van de toekomst

    Op Het Noordik in Almelo werkten 22 leerlingen de afgelopen weken aan “Enrich my Classroom”, een project van de British Science Association en Urenco. Enrich my classroom is een project met 5 workshops over nieuwe technologieën waarbij de leerlingen onderzoek doen en toepassingen bedenken voor verbeteringen in hun eigen toekomstige klaslokaal.

    Het project is door Urenco Ltd in Engeland ontwikkeld om kinderen te laten zien dat wetenschap en techniek interessant en uitdagend is en een goede keuze voor een toekomstige opleiding en carrière. De Nederlandse vestiging van Urenco zit in Almelo en werkt als Jet-Net & TechNet bedrijf samen met Het Noordik.

    De leerlingen bedenken diverse oplossingen en presenteren deze tijdens een excursie aan Urenco. Enkele voorbeelden zijn een yogabal met een ingenieus energie-opwek-mechanisme, een iPadtafel met niet-storen-scherm en een ultra ergonomische pen van koudschuim. De leerlingen doen mee aan het meergetalenteerdheid programma van het Noordik en zitten in de brugklas van het Noordik of in groep 8 van één van de omliggende basisscholen. Als bewijs van deelname krijgen ze een welgemeend applaus en een ‘very British’ certificaat.

    Nu de pilot succesvol is afgerond, kijken de BSA en Urenco samen naar uitbreiding op grotere schaal. Neem voor meer informatie contact op met Marieke Rinket, regiocoördinator Jet-Net & Technet (m.rinket@jet-net.nl) of raadpleeg de volgende websites:

    https://www.britishscienceassociation.org/enrichmyclassroom

    https://www.learnwithrichie.com/ks3/news-and-events/enrich-my-classroom

    Terug naar overzicht

    Meer nieuws

    Nieuws - 02 juni 2023

    ‘Leerlingen gaan aan, aan voor techniek. Hoe gaaf is dat?’

    Provincie Gelderland stimuleert basisscholen om wetenschap- en techniekonderwijs (W&T) op te nemen in het bestaande curriculum. Om een...

    Lees meer
    Nieuws - 08 mei 2023

    ‘Door corona is de context van techniek cruciaal gebleken’

    Jongeren hebben meer behoefte aan praktijkopdrachten en context in de les, dat blijkt uit dit onderzoek dat wij...

    Lees meer
    Nieuws - 03 mei 2023

    ‘Er liggen veel kansen in het verhelderen van het beeld dat leerlingen van techniek hebben’

    Ieder schooljaar zijn er opnieuw veel leerlingen die talent hebben voor bètatechniek, maar uiteindelijk niet kiezen voor een...

    Lees meer