‘Kan niet zo zijn dat leerlingen jaar lang niks met wetenschap en techniek doen’
Hoe laten bedrijven leerlingen kennismaken met techniek als ‘live’ activiteiten onmogelijk zijn door de coronamaatregelen? JetNet & TechNet-bedrijven in Noord-Holland bleven in contact met de scholen en brengen techniek met een alternatief programma naar de klas. “We zijn gewoon doorgegaan met nieuwe ideeën.”
Even terug naar 2019. In heel Noord-Holland ontdekken basisschoolleerlingen techniek tijdens de zogenaamde PET Events. De groepen 7 en 8 doen tijdens zo’n Promotie Evenement Techniek anderhalf uur mee aan inspirerende workshops over techniek. Totaal aantal deelnemers in 2019: 10.223 leerlingen.
Alternatieven
De PET Events. Challenges. Workshops. Vmbo-carrousels. Bedrijfsbezoeken. Alle techniekactiviteiten voor scholen kwamen stil te liggen vanaf maart 2020. “We zijn meteen gaan zoeken naar alternatieven”, zegt Erik de Mink, regiocoördinator voor Jet-Net & TechNet in Noord-Holland. “Het kan niet zo zijn dat leerlingen een jaar lang niks met wetenschap en techniek doen.”
Meebewegen
“Vanuit Jet-Net & TechNet zijn we vanaf het begin in contact gebleven met de scholen”, zegt De Mink. “Hoe gaat het? Waar kunnen we jullie mee helpen? We hebben steeds meebewogen met versoepelingen en nieuwe maatregelen. De ene keer deden we meer online, dan was er weer ruimte voor een fysieke activiteit met een bedrijf. Scholen hebben nog steeds behoefte aan kennismaken met techniek, corona of niet.”
Online workshops
De Mink: “We wilden toch zoveel mogelijk leerlingen bereiken, dus hebben we nieuwe ideeën bedacht om techniek alsnog naar de klas te brengen. Met de PET-events zijn we begin dit schooljaar online gegaan met een PET Quiz. Basisschoolleerlingen ontdekken hierin online de 7 Werelden van Techniek – door korte video’s van bedrijven uit de regio, een techniekshow van Mad Science en de quiz zelf. Een mooi alternatief, waarmee wij bijvoorbeeld in de IJmond ruim duizend leerlingen bereikten.”
Hybride variant
Een andere ‘hit’ was de hybride variant op een PET Event. “Naast een online aftrap en het bekijken van instructiefilmpjes op het smartboard via Teams gingen de leerlingen in hun eigen klas aan de slag met mooie workshops, verzorgd door het lokale bedrijfsleven of van vo-scholen. De scholen krijgen vooraf een pakket toegestuurd met materiaal voor een techniekopdracht die de leerkracht met de klas kan uitvoeren. Van de 70 basisscholen in de Zaanstreek deden er in maart 51 mee aan deze hybride variant. Echt een mooi resultaat waar we trots op zijn. Al hopen we natuurlijk na de zomer natuurlijk weer echt ‘live’ te gaan.”
Meer context
“We proberen alle onze activiteiten, ook nu, op te hangen aan de 7 Werelden van Techniek”, zegt De Mink. “Elke wereld laat een andere kant van techniek zien. Daarmee geven we meer context mee aan de leerlingen, maar ook aan docenten en ouders. Zij spelen uiteindelijk ook een belangrijke rol in het keuzeproces van leerlingen.”
Online blijft
Afgelopen jaar was leerzaam, zegt De Mink. “We hebben gezien dat we ook in deze tijden met de nodige creativiteit mooie dingen kunnen neerzetten. Ik denk dat online ook wel gaat wel blijven – zeker omdat deze doelgroep natuurlijk enorm digitaal georiënteerd is. ‘Live’ onderzoeken en doen blijft op één staan, maar met een online aanbod kunnen we dat aanbod eenvoudig in de klas verbreden en verdiepen. Hoe mooi is dat?”