“In een half uur was het besloten: we richten Jet-Net op!”
Speciaal voor het Jet-Net jubileum spreken we met een Jet-Netter van het eerste uur: Jeroen van der Veer. Hij is oud-directeur van Shell Nederland en één van de medeoprichters van Jet-Net. Hij vertelt ons meer over hoe het allemaal begonnen is en deelt belangrijke momenten van de afgelopen 20 jaar.
Hoe is het idee voor Jet-Net ooit ontstaan?
“In 2002 deelde ik tijdens een overleg met AkzoNobel, Unilever en Philips dat ik me grote zorgen maakte over het tekort aan technische mensen. Er was op de universiteit echt te weinig belangstelling voor techniek en ook op het hbo en mbo was het aantal dat koos voor technische vakken te laag. Eigenlijk was iedereen het gelijk met me eens. We moesten iets oprichten! In een half uur was het idee voor Jet-Net geboren. Een initiatief dat nu al twintig jaar bestaat.”
Wat moest Jet-Net precies gaan doen?
“Als je bijvoorbeeld brandweerman of verpleegster wordt, is het precies duidelijk wat je gaat doen. Maar wat doe je precies als je een technisch beroep kiest? Dat was toen helemaal niet goed zichtbaar. Alles gebeurde achter de gesloten deuren van bedrijven. Daarnaast was de belangstelling voor technische vakken bij vrouwen aanzienlijk lager. Jet-Net moest dus de bedrijven weer met scholen gaan verbinden en de technische beroepen weer zichtbaar maken. Door bijvoorbeeld bedrijfsbezoeken te organiseren of ingenieurs naar klassen te sturen en meer over hun vak te laten vertellen. Zo kregen jongeren eindelijk weer een goed beeld van het technische beroep.”
Had u verwacht dat het zo baanbrekend zou worden?
“Zo zie ik het niet. Ik ben gewoon heel oplossingsgericht. We zagen een probleem, namen actie en het werd een groot succes. Het aantal bedrijven dat mee wilde doen schoot omhoog en de scholen hadden grote belangstelling. Na drie jaar was er zelfs een wachtrij voor scholen om mee te kunnen doen.
En we begonnen verschil te zien. Het aantal technische studenten op de universiteit was aan het stijgen. Het aantal mbo-studenten kregen we echter niet zo snel omhoog. Rond 2010 ontstond daarom ook de vraag: Hoeveel technische studenten hebben we precies nodig voor een gezonde economie? Uit onderzoek werd duidelijk dat 4 op de 10 studenten een technische of IT opleiding zouden moeten kiezen. Dat was een gouden greep. De 4 op de 10 werd een oneliner die overal werkte! Zelfs voor de mensen die de problematiek niet helemaal begrepen was 4 op de 10 een duidelijk doel.”
Is 4 op de 10 nog steeds het doel vandaag?
“Zo’n zes jaar geleden hebben we opnieuw gekeken naar dit doel, want onderhand was er veel veranderd. Eigenlijk zijn vandaag de dag alle beroepen technisch geworden. De mensen die bijvoorbeeld voor de zorg kiezen, kiezen niet voor techniek. Maar iedere dag werken ze wel met ontzettend veel techniek, van de tablets tot de MRI-systemen. Daarom zeggen we niet meer 4 op de 10, maar 10 op de 10. Want wat je ook kiest, ieder beroep heeft met technologie of IT te maken.”
Wat wenst u Jet-Net toe voor de toekomst?
“Meer zichtbaarheid van technische beroepen op traditionele en sociale media. En dan vooral de mbo-beroepen. We hoeven niet het wiel opnieuw uit te vinden. Landen zoals Engeland en Amerika doen dit al ontzettend goed in films bijvoorbeeld. Moet je voorstellen hoeveel jongeren zo’n film als James Bond en een karakter als Q inspireert om een technisch vak te kiezen. Dat heeft zoveel goeds gedaan!”