Experience Kits ontwerpen voor ASML: waardevolle inzichten voor bedrijf, docenten en leerlingen
Wat doe je als je geen leerlingen meer kunt ontvangen in je bedrijf maar jongeren wel enthousiast wil krijgen voor techniek? Dan ga je uiteraard online! ASML bedacht in samenwerking met Jet-Net & TechNet en docenten een pilot voor een online opdracht voor leerlingen van technasiumscholen: een Experience Kit maken voor leeftijdsgenoten die laat zien wat voor theorie uit de vakken Natuurkunde, Wiskunde en Scheikunde komt kijken bij het maken van microchips. Docenten, leerlingen en ASML-medewerkers delen hun ervaringen over dit unieke project!
Een practicum met UV-licht, een microchip-spel gebaseerd op regenwormen, een follow along video waarmee je een proefje doet, het zijn een paar voorbeelden waarmee leerlingen kwamen aan de hand van de opdracht van ASML. De creativiteit mocht de vrije loop en dat gebeurde ook volgens Berend den Dulk, docent O&O bij het Cambium College in Zaltbommel. “Je ziet meteen de uiteenlopende technische interesses bij leerlingen en wat ze er mee doen, heel gaaf. Het was heel fijn dat ze zich konden richten op waar ze goed in zijn. Sommige groepjes gingen meteen diep de techniek in terwijl anderen zich meer richtten op het spelelement.” Ondanks dat de hele opdracht thuis moest worden gemaakt, kwamen de talenten en drijfveren van leerlingen goed naar buiten. “Een groepje vrij stille jongens had zo’n goede video gemaakt, we waren echt verbaasd. Dan zie je ineens die technische aanleg en intellectuele capaciteiten die zo lastig onder woorden te brengen is, in daden. Ik ben extra trots op de leerlingen omdat ze dit geheel in de lockdown voor elkaar hebben gekregen.”
Onder de indruk van ASML
De leerlingen van Berend hebben in ieder geval veel geleerd over de machines die ASML maakt voor de productie van microchips. Nienke Kolkman, Beti Wolde en Flo van Beek uit 3 vwo maakten een spel gebaseerd op het bestaande spel regenwormen. Nienke over het proefje: “We hebben ook een proefje in ons spel zitten met silicium smelten als lava, daarvoor hebben we overlegd met de scheikundedocent. Het was echt heel tof dat ons idee ook echt werkte.” ASML heeft de ogen van de meiden in ieder geval nog verder geopend. “Ik was verrast hoe groot ASML was en dat microchips zo belangrijk zijn voor het dagelijkse leven”, vertelt Beti. Flo: “ik wil later wel iets met natuurkunde gaan doen.”
Ook de vier jongens Vince Vandenput, Jens van Sonsbeek, Aiden Christopher en Joris Stoorvogel waren onder de indruk van ASML. Joris: “Het maken van chips is echt een groot project, echt indrukwekkend.” Aiden dook nog wat dieper in de stof: “Ik heb met mijn vader uitgezocht dat je ook zelf thuis chips kan maken, maar dat zijn echt heel veel stappen. We gaan het wel een keer proberen.” De jongens maakten een video waarin je makkelijk een proefje dat fotosynthese nabootst met UV-licht en etsen stap voor stap kan volgen. “Ik wil zeker de techniek in, maar dat wist ik voor dit proefje ook al”, vertelt Jens. Vince ziet techniek en technologie vooral als iets waarmee grote hedendaagse problematiek opgelost kan worden. “Er is in de toekomst nog zoveel meer mogelijk, we zijn er nog lang niet.”
Waardevol contact met jongeren
Janneke Snoeijen, Program manager Community Engagement & Education bij ASML, is blij met wat de kinderen hebben geleerd. Ze heeft de jonge deelnemers zoveel mogelijk geprobeerd out of the box te laten denken. “Omdat jongeren ASML als een prestigieus bedrijf zien, hebben ze wel eens het idee dat het allemaal heel officieel moet en dat kan ideeën belemmeren. Wij zien het juist als onze maatschappelijke missie om techniek en technologie zo toegankelijk mogelijk te maken. Ik ben ook geen grijze professor in een labjas, de diversiteit aan mensen is groot bij ASML, dat is voor leerlingen ook fijn om te zien.”
Het opzetten en uitvoeren van de opdracht kostte wel behoorlijk wat tijd vertelt Janneke, maar de inzichten die het heeft gegeven, zijn erg waardevol. “Het contact met deze jonge doelgroep is zo leuk, dichterbij dan dit kom je bijna niet. Je leert als bedrijf echt waar de interesses liggen en wat ze willen doen en leren. We hebben vooral geleerd dat we op de goede weg zitten met de inrichting van ons Experience Center voor scholen. Ik kan elk bedrijf aanraden om met deze doelgroep in zee te gaan. En onthoudt daarbij dat het gaat niet om het promoten van je bedrijf, maar om het promoten van techniek en technologie.”
Soepele samenwerking
Ellen Markesteijn, docent Onderzoek & Ontwerp op het Gerrit Rietveld College in Utrecht, zat in het team docenten dat de opdracht ontwikkelde. “Wij kregen bij ASML ook een rondleiding en dat is voor docenten toch ook erg indrukwekkend, veel docenten hebben geen achtergrond bij dit soort bedrijven. Het was ook heel leuk om dat te vertalen naar een opdracht voor leerlingen en om met collega’s van andere technasiums te praten over hoe ze het daar doen.” Ellen neemt ook nog iets anders mee uit de samenwerking: hoe online middelen een groot bedrijf ook dichterbij kunnen brengen. “Natuurlijk was het jammer dar de opdracht precies in de tweede lockdown viel, langsgaan met leerlingen bij ASML is natuurlijk nog leuker, maar ik heb wel geleerd dat het voor grote bedrijven juist makkelijk wordt om iets voor middelbare scholen te doen. Een half uurtje videobellen is haalbaarder voor een werknemer dan een halve dag op een school aanwezig zijn. Dit is goed om te weten voor de toekomst als we via Jet-Net & TechNet met meer bedrijven gaan samenwerken.”
Ook Berend kijkt terug op een geslaagde samenwerking. “Leuk om nu contacten te hebben met zo’n groot bedrijf en de coördinatie vanuit Jet-net & TechNet was ook prettig. “Ik neem uit dit project vooral mee dat een groot bedrijf als ASML het belangrijk vindt dat technologie leuk gevonden wordt door de leerlingen. De werknemers van ASML hebben ook plezier in hun werk. Dat vind ik belangrijk om mee te geven aan mijn leerlingen voor de toekomst.”
Wil je samenwerken in de regio om leerlingen de praktijk van technologie te laten beleven? Ga eens naar het Jet-Net & TechNet Loket en vind gemakkelijk een school of bedrijf bij jou in de buurt.