• Actueel

  • Ook deelnemer worden?

    Lees meer
    22 april 2021

    Ervaringen van docenten met Vakkanjers: ‘de digitale leeromgeving werkt top’

    De nieuwe opdrachtgevers van Vakkanjers zijn bekend, ASML en Van Gogh slaan de handen ineen en zetten onze Vakkanjers in schooljaar 2021-2022 aan het werk met nieuwe uitdagende opdrachten. Voor we vooruitkijken, blikken we graag even terug op de Vakkanjers en opdrachtgever WWF van het afgelopen schooljaar, die op zijn zachts gezegd iets anders verliep dan verwacht. Met de halve finales in het verschiet delen docenten Edwin Ploeg van SG de Overlaat en John Hogebrug van het Rodenborch College hun ervaringen tot nu toe.

    Luchtkussens voor ijsberen

    “Ik had een groepje dat zo enthousiast was over de opdracht, dat ze elke zaterdag vrijwillig bij elkaar kwamen om eraan te werken”, vertelt John lachend. “Dat heeft geloond, want zij hebben uiteindelijk de schoolfinale gewonnen”. John deed dit jaar mee met Scout, maar werkt al jaren met Vakkanjers. Dat de opdrachtgever WWF meteen tot de verbeelding spreekt, blijkt wel uit de ideeën waar de leerlingen mee kwamen volgens John: “De ideeën gingen echt van luchtkussens voor ijsberen tot drones die de kwade gedachten van stropers verandert tot rekeningrijden om de CO2 te verlagen, ze waren goed op dreef.”

    Ook Edwin merkte veel zin bij de leerlingen om aan de slag te gaan met de opdracht. Dat wil wat zeggen, want zijn lokaal is een ware techniekhemel vol robotarmen en drones om te programmeren. “Bij ons komen scholen van buitenaf om technieklessen te volgen. Leerlingen mogen hier hun interesses volgen, dus Vakkanjers is eigenlijk als enige een verplichte opdracht”, vertelt Edwin. Dat mocht de pret gelukkig niet drukken, want toen de kickoff nog moest plaatsvinden, waren de leerlingen al begonnen met hun ontwerpen. Edwin: “Ze mochten alle muren en wanden gebruiken om hun ontwerpproces op te schrijven. Dat maakt het al extra leuk, thuis kan dat natuurlijk niet.”

    Digitale leeromgeving

    Door de tweede lockdown kwamen de klassikale lessen stil te liggen, maar gelukkig hielp de digitale leeromgeving van Vakkanjers de leerlingen om toch verder te werken aan hun ontwerpen. John: “De digitale leeromgeving werkte top voor mij, daar heb ik volledig gebruik van gemaakt. Je kunt er goed in bijhouden hoe ver de leerlingen precies zijn. De uitleg in Teams geven ging ook prima, alles kon volledig op afstand doorgaan.” Omdat Edwin afhankelijk is van scholen van buitenaf die het lokaal inhuren, heeft hij geen direct contact met de leerlingen en de digitale leeromgeving niet kunnen gebruiken.

    Er is uiteraard wel een verschil met klassikaal en op afstand lesgeven volgens John. “Op afstand ben je echt meer aan het coachen, in de klas kan je toch sturender te werk gaan als je een ontwerp ziet dat lastig uit te voeren blijkt.” Ook Edwin erkent dit. “Leerlingen hebben natuurlijk veel meer vrijheid op afstand, al zijn wij dat hier in dit lokaal sowieso meer gewend. Het is sowieso niet onze stijl om traditionele technieklessen te geven. Wat wel erg helpt om de leerlingen bij Vakkanjers betrokken te houden, is het wedstrijdelement. Dat ze het straks moeten presenteren, houdt ze wel bij de les.”

    Aanrader voor alle scholen

    Hoewel er behoorlijk wat dingen anders verliepen het afgelopen jaar, kijken beide docenten terug op een nu al geslaagde Vakkanjers challenge. “Het blijft gewoon leuk om te doen, ik kan het ook iedere docent aanraden. Het is zo’n andere en complete manier van lesgeven, veel meer Onderzoekend & Ontwerpend leren. Je laat de regie wat meer los, wat veel creativiteit bij de leerlingen oplevert en een eindresultaat waar ze echt trots op zijn omdat ze het helemaal zelf hebben gedaan. Daar leren zowel de leerlingen als jijzelf heel veel van.”

    Het zijn vooral de randvoorwaarden die Edwin erg aanspreken. “De bedrijven zijn stuk voor stuk bedrijven waar kinderen een beeld bij hebben. Bijvoorbeeld de Johan Cruyff Foundation of nu dan het WWF. Wat ook nuttig en leerzaam is, zijn de extra vaardigheden waar leerlingen mee aan de slag moeten zoals presenteren of video’s maken voor een green screen. Dat is ook techniek en misschien triggert het weer technische talenten van een leerling die niks met bouwen heeft. Ik heb een meisje een toppresentatie zien geven die normaal echt niks zegt in de les. Dus ja, ik raad het ook alle scholen aan om te doen. Je hoeft als school ook helemaal geen technieklokaal of dure apparatuur te hebben zoals wij hier hebben, iedereen met een goed idee kan winnen.”

    Nieuwe Vakkanjer Challenge

    Volgend schooljaar stappen de Vakkanjers de kleurrijke wereld van Vincent van Gogh binnen. Hij vertelde verhalen met zijn brieven, tekeningen en schilderijen. Helaas hebben weersomstandigheden, licht en vervoer veel invloed op de conditie van zijn werk. De Vakkanjers van dit jaar gaan samen met het Van Gogh Museum en ASML zoeken naar betere manieren om de kunstwerken te behouden voor de toekomst. Meld jouw klas aan en zorg er samen voor dat de verhalen van Van Gogh voor altijd verteld kunnen blijven worden!

    Terug naar overzicht

    Meer nieuws

    Nieuws - 06 mei 2021

    Het bedrijf de klas inhalen tijdens een gastles: zo doet de Efteling het

    De Efteling is normaal een plek waar kinderen verwonderd raken, maar Corné de Rooij, teamleider Mechatronica bij het...

    Lees meer
    Nieuws - 05 mei 2021

    Laat je inspireren door webinars W&T-onderwijs

    Wil je binnenkort beginnen met het geven van wetenschap- en techniekonderwijs? Of zoek je inspiratie en handvatten om...

    Lees meer
    Nieuws - 04 mei 2021

    Online techniekquiz trekt leerlingen, docenten, bedrijven en ouders de 7 werelden van techniek in

    Ruim 300 vmbo-leerlingen uit de Gooi- en Vechtstreek deden 22 april mee met de Maak het met Techniek-quiz,...

    Lees meer