28 augustus 2019
‘De rol van de techniekcoaches is essentieel geweest’
Wetenschap & techniekonderwijs is onmisbaar voor de talentontwikkeling van kinderen. Dat was het uitgangspunt waarmee scholenkoepel Kits Primair aan de slag ging om wetenschap & techniek op de elf aangesloten basisscholen structureel vorm te geven. Frank Klein nam als leerkracht en lifestyle-coördinator van de koepel het voortouw. Hij betrok twee techniekcoaches bij het project: “Hun rol is essentieel geweest.”
Spelenderwijs
Klein bracht samen met de techniekcoaches in kaart wat de scholen al deden op het gebied van wetenschap & techniek. Daaruit bleek dat leerkrachten in groep 1 en 2 al veel werkten met ‘ontdekkend leren’, dat goed aansluit bij wetenschap & techniekonderwijs. Goed nieuws, vond Frank, alleen: “In groep 3 was het in een keer over. Dan kwamen de boeken en viel ontdekkend leren weg.”
Lesmappen
Werk aan de winkel dus. Wetenschap & techniek moest ook in de andere groepen een plek krijgen. Voor groep 3 en 4 wilde Klein lesmappen met concrete opdrachten voor in de klas. Techniekcoach Dox Poiesz hielp hem daar inhoud en structuur aan te geven. Daarna heeft ze de leerkrachten van de in totaal vijftien groepen een workshop gegeven, zodat ze zelf konden ervaren hoe leuk en gemakkelijk het is om wetenschap & techniekonderwijs te geven.
Enthousiaste bedrijven
Met de leerlingen van groep 5 en 6 wilde Klein er liever op uit. “We hadden het plan om structureel technische bedrijven te bezoeken. Bedrijven waarbij de technische processen zichtbaar zijn, zodat leerlingen een beter beeld krijgen van technische beroepen.” Gaandeweg bleek het lastig om bedrijven te vinden die hiervoor open staan. Onder begeleiding van techniekcoach Frits Kuipers lukte het uiteindelijk toch om genoeg enthousiaste bedrijven te vinden.
Miniatuur caravan
Leerlingen bezoeken inmiddels structureel technische bedrijven in de regio. Bij caravanfabrikant Kip uit Hoogeveen zien ze hoe caravans worden gemaakt en maken ze zelf een miniatuur exemplaar, bij woningcorporatie Woonservice maken ze leegstaande bejaardenwoningen weer opnieuw opleverbaar.
Samenwerking vmbo
Voor de leerlingen van de bovenbouw had Klein een ander idee. Nog meer zelf doen, was hier het motto. Er werd een samenwerking aangegaan met een technisch vmbo in de regio en inmiddels krijgen groep 7 en 8 drie keer per jaar een technische workshop van een van de vakleerkrachten. Klein maakte lesbrieven ter voorbereiding van de leerlingen. Ook daarbij kreeg hij hulp van de techniekcoaches. Een uitkomst vindt hij hun aanwezigheid. “Zij komen veel op scholen. Ze weten wat wel werkt en wat niet en zijn ontzettend enthousiast. Ik bepaalde zelf het raamwerk van wetenschap & techniek op onze scholen en zij geven daar op de beste manier invulling aan.”
Terug naar overzicht