• Actueel

  • Ook deelnemer worden?

    Lees meer
    25 februari 2020

    Wetenschap en technologie op de kaart

    Het techniekpact 2020 werd alweer zeven jaar geleden gesloten en had twaalf doelen, waaronder ‘basisscholen bieden in 2020 structureel W&T aan’. Dit vormde de basis voor het stimuleringsprogramma ‘Kiezen voor technologie’, waarbij ingezet werd op ondersteuning aan scholen om met W&T aan de slag te gaan. De regionale W&T-netwerken van schoolbesturen kregen hier een cruciale rol (met financiering) in. Hoe de ontwikkelingen binnen de W&T-netwerken hierbij centraal staan is te lezen in een artikel in Marktplaats, een blad van stichting Agora.

    Kennisdeling en inspiratie

    Nu is het 2020. Inmiddels zijn we al heel wat W&T-cafés, publicaties, inspiratielessen en tools verder. Door de inspanningen van de netwerken en vooral van alle mensen binnen de scholen staat het thema W&T beter op de kaart. Veel scholen werken met W&T-coördinatoren en hebben W&T en onderzoekend & ontwerpend leren (O&O) opgenomen in hun beleid, gekoppeld aan professionalisering en onderwijsvernieuwing. Regionaal wordt volop kennisdeling en inspiratie georganiseerd. José Vosbergen van stichting Surplus heeft uit de praktijk gemerkt wat de kracht van de netwerken is: “De gedachte is dat je sneller leert wanneer je het met meerdere scholen samen doet. Je hebt meer succesverhalen om te delen, iedereen merkt dat fouten maken mag en het is meteen duidelijk dat er niet maar één weg naar Rome leidt.”

    Duurzame samenwerking

    Astrid Zwinkels ziet als beleidsmedewerker Primair Onderwijs van het ministerie van OCW mooie dingen gebeuren binnen de W&T-netwerken. Ze is onder de indruk van de onderlinge samenwerking, die veel verder gaat dan het kijken naar wetenschap en technologie. Zwinkels: “Deze besturen kijken breder: naar onderzoekend en ontwerpend leren en met veel oog voor het duurzaam ontwikkelen van schoolbeleid, zodat het bij leerlingen en leraren echt beklijft. Het vormgeven van W&T heeft in de verschillende besturen mooie innovatiestrategieën opgeleverd, waarbij verschillende elementen uit een veranderaanpak in de praktijk werden gebracht. Zo wordt er bijvoorbeeld in een van de succesverhalen niet met één, maar twee techniekcoördinatoren per school gewerkt. Zo kan je met elkaar sparren en zorg je ervoor dat de ontwikkeling doorgaat, zelfs als één een nieuwe baan krijgt.”

    Lees hier het hele artikel.

    Terug naar overzicht

    Meer nieuws

    Nieuws - 23 juli 2021

    Tips: zomerse techniekuitjes dichtbij huis

    Wil jij deze zomer graag op pad in eigen land met de kinderen? Nederland heeft zo veel leuks...

    Lees meer
    Nieuws - 30 juni 2021

    Leerlingen aan de slag met de 7 werelden van techniek tijdens Game On

    Het Chassé theater, het NAC Stadion, de sportschool, het bouwbedrijf, de snoepfabriek: overal zijn technici nodig! En daarom...

    Lees meer
    Nieuws - 29 juni 2021

    Experience Kits ontwerpen voor ASML: waardevolle inzichten voor bedrijf, docenten en leerlingen

    Wat doe je als je geen leerlingen meer kunt ontvangen in je bedrijf maar jongeren wel enthousiast wil...

    Lees meer