Bèta&TechMentality in de praktijk: hoe je meer jongeren warm maakt voor techniek
Hoe kan Bèta&TechMentality scholen én bedrijven helpen versterken? Bij de Amsterdamse Vakschool Technische Installaties (VTi) weten ze er alles van. VTi – een samenwerkingsverband van 70 installatiebedrijven, scholen en organisaties – gebruikt de basisprincipes van Bèta&TechMentality om doelgericht nieuwe groepen jongeren warm te maken en klaar te stomen voor de installatietechniek.
Het begon vier jaar terug. Amsterdamse ondernemers maakten zich zorgen over de kwaliteit en inzetbaarheid van de jonge technici die de arbeidsmarkt opkwamen. En scholen kampten met een verminderde instroom in de technische richting. Ze sloegen de handen ineen en begonnen de Vakschool Technische Installaties. Het VTi wist de instroom in installatietechnische opleidingen inmiddels al met 20% te verhogen. Het geheim volgens programmamanager Martin de Haan: “Niet denken vanuit bedrijfsprocessen of schoolcurriculum, maar de drijfveren van jongeren centraal zetten.”
Korte metten met stereotypen
Toen Martin de Haan en zijn collega analyseerden wat nu precies het probleem was, kwam als eerste de beeldvorming bij jongeren over het technische vak bovendrijven. “Dominante, negatieve associaties verdringen makkelijk alle andere dingen die de techniek biedt – mooie carrièrekansen bijvoorbeeld, en creatieve en maatschappelijke uitdagingen. We wisten meteen: daar moeten we iets mee. We moeten de context van installatietechniek verrijken, zodat studenten zien wat ze ermee kunnen.”
VTi nam daarom het Bèta&TechMentality-model, dat de verschillende drijfveren en interesses van jongeren centraal stelt, als richtsnoer. “We leggen telkens de hele werkwijze van scholen en bedrijven langs de meetlat. Spreek je jongeren in al hun verscheidenheid aan met je werving, je lessen, de stageplaatsen die je biedt, de soorten techniek waarmee je ze laat kennismaken?”
Afkoelen bij Ajax
Een mooi voorbeeld van ‘Bèta&TechMentality-proof werken’ is de website hoewerktmijnstad.nl die VTi bouwde. Hierop toont een kaart van Amsterdam en omstreken allerlei bedrijven en organisaties die van belang zijn voor het functioneren van de stad. Zij zetten de deuren open en laten jongeren de techniek ‘aan de achterkant’ van hun onderneming zien. Zo konden jongeren eerder dit jaar bij de Arena zien hoe de kleedkamer van Ajax gekoeld wordt met water uit een plas 5 kilometer verderop. En zo toont het AMC dat een ziekenhuis niet alleen draait om artsen en ambulances, maar in feite één bonk techniek is en bijvoorbeeld een eigen energiecentrale heeft.
De site is ook in tekst en beeld Bèta&TechMentality-proof. Bij het DeLaMar-theater bijvoorbeeld zie je niet de obligate foto van een mengpaneel met daaronder een tekst als ‘In De La Mar ligt 50 kilometer kabel’. Wel: een beeld van een theaterzaal met publiek en de tekst ‘Bezorg duizenden mensen de avond van hun leven’. “Zo trigger je ook jongeren die geen elektrofanaten zijn.”
Meer weten over de manier waarop VTi met Bèta&TechMentality de interesse en de instroom van jongeren in de techniek verhoogt? Lees hier een uitgebreid interview met Martin de Haan.