• Actueel

  • Ook deelnemer worden?

    Lees meer
    28 augustus 2019

    Basisschool koppelt W&T aan kerndoelen én bestaande vakken

    Op basisschool Lahrhof in Sittard krijgt wetenschap & techniekonderwijs steeds meer een vaste plek in het curriculum. De techniekcoach speelt hierin een belangrijke rol. In anderhalf jaar tijd is het aantal projectmiddagen over wetenschap & techniek uitgebreid en zijn er onderzoekende en ontwerpende lessen in de klassen.

    Op weg helpen

    Hoe geven we wetenschap & techniek een meer prominente plek in het dagelijkse onderwijs? Met die vraag stapte Sanne van Pol – leerkracht en techniekcoördinator op basisschool Lahrhof – in 2015 naar techniekcoach Mart Dullens. “We zochten iemand die ons op weg kon helpen. Iemand die advies kon geven over waar en hoe we moesten beginnen.”

    Bijdrage van de school

    Het techniekonderwijs op de school bestond destijds uit vier projectmiddagen en zo nu en dan een les in de klas waar techniek bij komt kijken. Te weinig, vonden Van Pol en haar collega’s. Ze wilden dat wetenschap & techniek een vaste plek zou krijgen in het curriculum. Van Pol: “Je kunt tegenwoordig niet meer om techniek heen. Er is meer behoefte aan technici en als school willen wij onze bijdrage leveren om daarin te voorzien.”

    Koppeling met kerndoelen

    Koppel W&T aan de SLO-kerndoelen door de opdrachten uit de onderwijsmethoden te vervangen door opdrachten met een ontwerpende en onderzoekende component, zo luidde het advies van de techniekcoach. Op die manier zijn de leerkrachten er geen extra lestijd aan kwijt en houd je de doorlopende leerlijn in stand. “De kerndoelen geven immers richting aan het onderwijs. Die zorgen ervoor dat leerlingen de juiste bagage hebben als ze naar het vervolgonderwijs gaan”, aldus Van Pol.

    Veel inspiratie

    De techniekcoach heeft geholpen met tal van suggesties voor onderzoekende en ontwerpende opdrachten voor de bestaande vakken. “Laat leerlingen voor aardrijkskunde bijvoorbeeld zelf een landkaart ontwerpen. Of geef ze de opdracht om een grafiek te maken van een zelfgemaakt waterzuiveringssysteem. Dan heb je al een les uit de rekenmethode te pakken. Voor het vak Nederlands kun je ze een presentatie laten doen over een O&O-project.”

    Spannend

    In het begin was het best spannend om af te wijken van de methode, zegt Van Pol. Ook leent niet elke les zich voor een onderzoekende en ontwerpende insteek. Soms moeten er gewoon woordjes worden gestampt of tafels uit het hoofd worden geleerd, zegt Van Pol. “Maar waar mogelijk zijn we er flink mee aan het stoeien en durven we de lessen zoals uit de methode steeds meer los te laten.”

    Terug naar overzicht

    Meer nieuws

    Nieuws - 08 mei 2023

    ‘Door corona is de context van techniek cruciaal gebleken’

    Jongeren hebben meer behoefte aan praktijkopdrachten en context in de les, dat blijkt uit dit onderzoek dat wij...

    Lees meer
    Nieuws - 03 mei 2023

    ‘Er liggen veel kansen in het verhelderen van het beeld dat leerlingen van techniek hebben’

    Ieder schooljaar zijn er opnieuw veel leerlingen die talent hebben voor bètatechniek, maar uiteindelijk niet kiezen voor een...

    Lees meer
    Nieuws - 25 april 2023

    Succesfactoren: hoe verhogen we de keuze voor een technisch profiel?

    De afgelopen jaren zien we een afname in het aantal jongeren dat kiest voor een technisch profiel op...

    Lees meer