• Actueel

  • Ook deelnemer worden?

    Lees meer
    22 juni 2022

    ASML werkt samen met Mad Science: technieklessen voor alle kinderen in Brainport Eindhoven

    Na de zomer start ASML, vriend van Jet-Net & TechNet, samen met Mad Science een nieuw techniekonderwijsprogramma: ASML Junior Academy. De ambitie is om technieklessen aan te bieden aan alle 271 basisscholen in Brainport Eindhoven. Dit betekent dat ongeveer 60.000 kinderen per jaar technieklessen krijgen van Mad Science via het programma. ASML Junior Academy wil van start gaan in september met 50 basisscholen. Ook worden leraren en pabo studenten opgeleid om deze lessen zelf te kunnen geven.

    De basisscholen hebben drie jaar lang de mogelijkheid om zich in te schrijven. Alle deelnemende klassen  (groep 1 tot en met 8) krijgen zes keer per jaar techniekles waarbij één les ingaat op de rol van de microchip in ons dagelijks leven. Er zijn nog een aantal plekken beschikbaar voor de start in september. Inschrijven kan via deze link.

    ASML is al lange tijd actief in techniekonderwijs. “Techniek is overal om ons heen en je komt er altijd mee in aanraking: thuis, op school en op het werk. Als we kinderen al vroeg leren wat techniek is en hoe ze er zelf mee aan de slag kunnen, geven we ze een goede basis voor de toekomst. Natuurlijk hopen we dat veel kinderen later kiezen voor een technische studie. Maar hoe dan ook, technische vaardigheden zijn tegenwoordig onmisbaar en we hopen met de ASML Junior Academy scholen en kinderen hierbij te helpen”, zegt Inge Wouters, ASML’s Programma Manager Community Engagement.

    Frank Rienties, oprichter Mad Science, sluit zich daarbij aan en zegt: “In deze samenwerking met ASML kunnen we echt grote stappen zetten. Dit is werkelijk uniek in Nederland. Een prachtige kans om kinderen, leerkrachten, Pabo studenten en ouders op grote schaal kennis te laten maken met techniek.  Dit is echt een programma dat impact zal hebben in de Brainport regio”.

    Terug naar overzicht

    Meer nieuws

    Nieuws - 08 mei 2023

    ‘Door corona is de context van techniek cruciaal gebleken’

    Jongeren hebben meer behoefte aan praktijkopdrachten en context in de les, dat blijkt uit dit onderzoek dat wij...

    Lees meer
    Nieuws - 03 mei 2023

    ‘Er liggen veel kansen in het verhelderen van het beeld dat leerlingen van techniek hebben’

    Ieder schooljaar zijn er opnieuw veel leerlingen die talent hebben voor bètatechniek, maar uiteindelijk niet kiezen voor een...

    Lees meer
    Nieuws - 25 april 2023

    Succesfactoren: hoe verhogen we de keuze voor een technisch profiel?

    De afgelopen jaren zien we een afname in het aantal jongeren dat kiest voor een technisch profiel op...

    Lees meer