• Actueel

  • Ook deelnemer worden?

    Lees meer
    14 januari 2021

    Al 38 jaar jongeren enthousiasmeren: tips van Peter van Leeuwen van Metaltech

    Hoe enthousiasmeer je jongeren voor de techniek als bedrijf? Een goede samenwerking tussen scholen en bedrijven is essentieel om in de toekomst voldoende goed opgeleid technisch personeel te krijgen. Gelukkig zijn er genoeg bedrijven die zich inzetten voor het enthousiasmeren van jongeren voor techniek en technologie, zoals bijvoorbeeld Metaltech in Weesp, een bedrijf in fijnmechanica en machinebouw. Peter van Leeuwen, eigenaar van het bedrijf samen met Cor van der Werf, doet het al ruim 38 jaar. Hij deelt zijn ervaringen en visie!

    “Kijk, dit is een splijter, een van de vele metalen onderdelen die we hier maken. Dat moet echt op de 100stenauwkeurig gesneden worden”, zegt Peter terwijl we een ronde maken langs alle afdelingen door het bedrijf. Gelukkig hoef je Peter niet te vragen om uit te leggen wat een splijter is, dat doet hij meteen uit zichzelf: “Deze splijters worden bijvoorbeeld gebruikt door de ME om deuren te openen. En dan niet zomaar een voordeur, maar echt zo’n zware metalen kluisdeur van 8 ton die bedoeld is om mensen buiten te houden. En op de 100ste nauwkeurig is echt heel nauwkeurig: een haar is qua dikte bijvoorbeeld 500ste. Dus het moet vijf keer nauwkeuriger dan de dikte van een haar.” Zo gaat een metalen onderdeel ineens leven en daarin schuilt een belangrijke tip van Peter: maak een onderdeel begrijpelijk door er een verhaal bij te vertellen dat jongeren triggert. “Een metalen rails is een metalen rails, maar het gaat meer leven als je uitlegt dat ze ervoor zorgen dat hun Bol.com pakketje niet in het verkeerde busje terecht komt die naar de andere kant van het land rijdt.”

    Vertekend beeld

    Met verhalen over dat de jeugd minder geïnteresseerd is in techniek dan vroeger, hoef je bij Peter niet aan te komen. “Jongeren zijn nog steeds hetzelfde als vroeger, je hebt nog steeds dezelfde types. Techniek is alleen veel onbereikbaarder geworden omdat het niet meer van nature op school voorbijkomt. Op de middelbare school moeten ze eens gaan nadenken over hun toekomst maar tot die tijd hebben ze nog niks te maken gehad met techniek. Dat is echt aan ons als technische bedrijven om ze te laten zien wat werken in de techniek betekent. Ik vertel bij een bedrijfsbezoek bijvoorbeeld altijd dat we met geavanceerde machines en computers werken, maar ook dat het de verlengstukken zijn van de creativiteit van de technoloog. Wat jij bedenkt komt uit die machine, niet andersom. Dan merk je al dat veel jongeren een vertekend beeld hebben van de maakindustrie: die is veel meer high tech dan ze denken.”

    38 jaar leerbedrijf

    Peter heeft al behoorlijk wat jaren ervaring als het aankomt op jongeren vinden en binden aan het bedrijf. Naast hun intensieve samenwerking met Jet-Net & TechNet en de bedrijfsbezoeken die ze nu al sinds 2006 organiseren is Metaltech alweer 38 jaar leerbedrijf. Dat is naar eigen zeggen de belangrijkste investering die je kunt doen in jongere technici. “We hebben altijd stagiaires gehad van de opleiding Verspaningstechnoloog niveau 2, 3 en 4. Daardoor hebben wij amper problemen met het krijgen van goed personeel: als stagiaires goed zijn, bieden we ze een contract aan. Zo’n 40 procent van ons personeelsbestand is via een stage binnen gekomen. Dat heeft belangrijke voordelen: ze kennen het bedrijf, hebben nog een jonge blik, ze weten precies wat ze moeten doen en we hoeven nooit te adverteren om personeel.” Dat is meteen zijn belangrijkste tip aan bedrijven die kampen met personeelstekorten: open je deuren voor stagiaires. 

    Moeite doen

    Metaltech zet zich naast stages en bedrijfsbezoeken ook nog op talloze andere manieren in voor meer bekendheid voor de techniek. Zo doen ze elk jaar mee aan het Weekend van de Wetenschap, Beleef je Beroep en zijn ze sponsor van Greentech van de Universiteit Twente. Daarnaast zit Metaltech in het bedrijvenplatform van ROC Amsterdam Ook organiseren ze familie- en vriendendagen bij Metaltech zelf, een groot succes. “Veel collega’s moeten continu uitleggen aan vrienden en familie wat hun werk precies inhoudt, hoe leuk is het dan om het ze echt te laten zien? Dat haalt ook een hoop onwetendheid weg over werken in de techniek, dat is zo leuk om te zien. Hetzelfde moet je doen voor jongeren”, vindt Peter. Het is in ieder geval duidelijk dat Peter zich flink inzet om werken in de techniek algemeen bekender te maken, maar het belangrijkste daarvoor is toch zijn drijfveer. Peter: “Ik vind het oprecht gewoon leuk om jongeren te stimuleren als ze eenmaal geïnteresseerd zijn in techniek.”

     

    Terug naar overzicht

    Meer nieuws

    Nieuws - 04 april 2024

    Jet-Net herinneringen uit het veld

    De afgelopen jaren hebben verschillende regiocoördinatoren, docenten en managers van bedrijven zich ingezet voor techniekpromotie onder jongeren samen...

    Lees meer
    Nieuws - 26 maart 2024

    Jet-Net gaat regionaal verder

    De landelijke aansturing en organisatie van activiteiten en campagnes van Jet-Net stopt, maar het concept gaat regionaal verder....

    Lees meer
    Nieuws - 06 maart 2024

    Career Days van start in Zwolle

    Deze week vinden op woensdag en donderdag de Career Days plaats! De aftrap is woensdag in Zwolle waar...

    Lees meer