Abbott Vascular Heerlen over eerste gastles: “Dat smaak naar meer!”
Een eerste kennismaking met technologie is al van belang op jonge leeftijd, zo worden interesses en talenten aangewakkerd, maar hoe start je met W&T-onderwijs? Loek van Veen van Abbott Vascular Heerlen gaf onlangs zijn eerste gastles aan groep 7 en 8 en volgde een workshop van Jet-Net & TechNet die hem daarbij hielp. Loek: “Ons doel met gastlessen? Kinderen nieuwsgierig maken voor techniek en laten zien hoeveel soorten banen er zijn in de techniek, alleen al binnen ons bedrijf.” Hij deelt zijn tips als beginner!
Loek van Veen is een leergierige beginneling als het aankomt op het enthousiasmeren van jongeren voor techniek. “Bij Abbott Vascular Heerlen zijn we eigenlijk net begonnen met een samenwerking met het onderwijs in de regio. Daarom volgde ik ook de workshop van Jet-Net & TechNet, daar kwamen erg handige tips voorbij.” De tip uit de workshop waar hij het meeste aan heeft gehad? “Open de gastles met een klapper, dus iets wat opvalt. Neem bijvoorbeeld een onderdeel van een machine mee van werk en laat de leerlingen raden wat het is en wat het kan. Dan heb je meteen hun aandacht, dat is al de helft.”
Goede voorbereiding is het halve werk
De andere helft zit hem in de voorbereiding volgens Loek. “Wij hebben van tevoren goed contact gehad met de leerkracht en school om de verwachtingen en plannen af te stemmen, ook dat was een tip van Jet-Net & TechNet. Wel zo handig als beide kanten weten waar ze aan toe zijn.” Dat liep een beetje anders dan de bedoeling was, door corona. In eerste instantie zouden de groepen naar het bedrijf komen voor een rondleiding. “Natuurlijk is dat het leukste”, zegt Loek, “nu moesten we nadenken over hoe we zo goed mogelijk in de klas konden laten zien wat ons bedrijf precies doet.” Abbott is verantwoordelijk voor het distribueren van medische producten, dus dat was nog een uitdaging. “Hoe laat je een transportroute zien in de klas? Uiteindelijk hebben we verschillende groepjes in de klas gemaakt. Een groepje moest de order verzamelen, een ander groepje de controle uitvoeren en het laatste groepje moest het inpakken. Zo kregen de kinderen een goed beeld van wat er allemaal op grote schaal gebeurt in ons bedrijf.”
Bespreek met de leerkracht
Wat Loek naast de workshop ook heeft geholpen tijdens het geven van zijn eerste gastles, waren zijn collega’s en de leerkracht. “Ik had geen ervaring met voor de klas staan, dan is het prettig om niet alles in je eentje te hoeven doen. Ik kan zeker aanraden om met één of twee collega’s naar de school te gaan en het samen voor te bereiden, dan sta je zekerder voor de klas. En het volgens van de workshop gaf mijn ook meer zelfverzekerdheid om voor de klas te staan.”
Ook de leerkracht had een belangrijke rol, die moet je volgens Loek ook goed benutten. ‘Zij kent de klas als geen ander, dus we hadden met haar afgesproken dat zij de controle zou houden over de groep zodat wij inhoudelijk konden vertellen over techniek. Dat werkte goed.” De eerste ervaring smaakt voor Loek in ieder geval al naar meer en hij kan niet wachten om zijn les te verbeteren. “We hebben het nu één keer gedaan, maar hebben al wat volgende data gepland staan zodat we de les kunnen blijven aanpassen. De bedoeling is om het ook binnen het bedrijf door meer medewerkers te laten doen en ook naar middelbare scholen uit te breiden. Het is gewoon ontzettend leuk om te doen en ik weet zeker dat er meer collega zijn die het ook willen.”
Ook benieuwd hoe je ervoor kunt zorgen dat basisschoolleerlingen tijdens jouw gastles of hun bedrijfsbezoek op het puntje van hun stoel gaan zitten? Lees bijvoorbeeld de whitepaper ‘Bedrijfsbezoeken, doe het goed of doe het niet’, bekijk deze twee handige video’s met tips of het Raamwerk Bedrijfsbezoek.