Praktische tips voor beeld- en taalgebruik bij techniekpromotie
De wereld van techniek is spannend, veelomvattend en maatschappelijk relevant. Maar het beeld dat jongeren van techniek hebben is beperkt en vaak vooringenomen. Er zijn een aantal dingen die (technische) bedrijven kunnen doen om te zorgen voor een beter beeld van techniek bij jongeren. Dankzij het Bèta&TechMentality-model weten we dat jongeren verschillen in hun houding ten aanzien van techniek en dat elk type jongere vraagt om een andere manier van aanspreken.
Ben jij veel bezig met promotiemateriaal van jullie technische opleidingen? Of zoek je continu naar manieren om jongeren te enthousiasmeren voor techniek? Download dan de whitepaper De Kracht van Taal en Beeld in de beeldvorming van techniek! Je krijgt praktische tips voor het gebruik van taal en beeld in promotiemateriaal en wat do’s en don’ts zijn bij communiceren over techniek naar jongeren toe. Taal en beeld zijn krachtige middelen om die beeldvorming positief te beïnvloeden en dat is van groot belang voor de toekomst van de techniek.
Onderzoeksresultaten en de praktijk
De tips in deze whitepaper zijn gebaseerd op drie recente onderzoeken:
- Jongerenmonitor – het belang van beeldvorming en identificatie in keuzeprocessen
- Onderzoek Framing – welke verhalen over techniek bieden kansen?
- Onderzoek Beeldgebruik – hoe raak je jongeren met beelden van techniek?
De theorie van deze drie onderzoeken is vertaald naar kant-en-klare tips zodat het meteen toepasbaar is in de praktijk. Een tipje van de sluier: gebruik professioneel beeld dat een verhaal vertelt, dat prikkelt jongeren veel meer dan een statisch portret in een technische omgeving. Of focus bij verhalen over meiden in de techniek niet te veel op hoe ze zich staande houden tussen al die mannen.
Gebruik krachtige beelden
De jongeren van tegenwoordig zijn gevoelig voor beeld. Is een beeld nietszeggend dan houdt de communicatie daar vaak al op. Gebruik daarom beelden zoals jongeren zichzelf graag zien. Beelden zijn te vinden in de TechniekBeeldbank die je ook nog eens gratis kunt gebruiken.
Gebruik rolmodellen voor beeldvorming techniek
Zorg ervoor dat ook groepen die niet vanzelfsprekend kiezen voor een technisch bedrijf, zoals vrouwen of jongeren met een migrantenachtergrond, bereikt worden en zich aangesproken voelen. Gebruik foto’s en verhalen van rolmodellen waar iedereen zich in kan herkennen. Spiegelbeeld is een online rolmodellendatabase met vrouwelijke beroepsbeoefenaars en studenten, die je kunt inzetten tijdens de meest uiteenlopende voorlichtingsactiviteiten. Vrouwelijke professionals werkzaam in bèta, techniek of ICT kunnen zich aanmelden voor Spiegelbeeld.