Lesmethode Lilu’s Huis combineert W&T met taal voor basisschool
Waarom beslaat een spiegel als je doucht? Hoe komt het dat deeg rijst als er gist in zit? Wat hebben planten nodig om te groeien? Dit en meer leren kinderen met de lesmethode Lilu’s huis!
Met Lilu’s huis heb je een uitgebreide en inspirerende verzameling wetenschap- en technieklessen voor groep 1 t/m 8 in handen rondom de badkamer, de keuken en de woonkamer.
Onderzoekend leren
De methode daagt leerlingen uit zelf op onderzoek uit te gaan en te experimenteren waarom bepaalde dingen zijn zoals ze zijn. In deze lesmethode beleven Lilu en Alina een aantal avonturen. Hun verhalen helpen kinderen hun dagelijkse ervaringen aan wetenschappelijke begrippen te koppelen. Dit kan de interesse en nieuwsgierigheid van de kinderen wekken. Ook heeft het een positieve uitwerking op onderzoekend leren, probleemoplossend denken en uitproberen.
Taalvaardigheid
Daarnaast besteedt de lesmethode ook meteen aandacht aan hun taalvaardigheden. Die combinatie van Wetenschap & Techniek (W&T) en aandacht voor taal is een logische: of je nou je proefjes bedenkt, voorspellingen doet over de uitkomsten, je observaties wil delen, of daarvoor verklaringen zoekt, je kunt niet om taal heen. Kortom: Lilu’s huis is een feest van herkenning voor kinderen en boordevol fascinerende vragen, spannende experimenten en leerzame doe- en denkopdrachten.
Lesmethode voor elk niveau
Lilu’s Huis is bedacht, uitgewerkt, samengesteld en beproefd door onderwijsprofessionals uit diverse landen. Het is ontwikkeld in het kader van Science on Stage en vertaald naar het Nederlands dankzij Jet-Net. Lilu’s Huis bevat lessen van verschillende niveaus, die aangeduid worden met ‘makkelijk’ (vooral geschikt voor de onderbouw), ‘gemiddeld’ (voor de middenbouw) en ‘moeilijk’ (voor de bovenbouw). Op je school kun je de methode dus ook inzetten als doorlopende leerlijn, of als kapstok daarvoor gebruiken.
Werkbladen badkamer:
- Overzicht van de ruimte
- Woordwiel
- Werkblad A – Tekeningen van Lilu en Alina
- Werkblad B – Waarom is de spiegel beslagen
- Werkblad C – De glimmende lepel
- Werkblad D – Glimmende voorwerpen
- Werkblad E – Olifantentandpasta
- Werkblad F – Mist maken
- Werkblad G – Voorkomen dat een voorwerp beslaat
- Werkblad H – Tekeningen op de spiegel
- Werkblad I – Een waterzuiveringsinstallatie
- Werkblad J – Kristallen kweken
- Werkblad K – Het zaklampspel
- Woordkaarten – Condensatie
- Woordkaarten – Delen van het gezicht
- Woordkaarten – Lichaamsdelen
- Woordkaarten – Thuis
Werkbladen keuken:
- Overzicht van de ruimte
- Woordwiel
- Werkblad A – Romeinse en Oud-Egyptische hieroglifische cijfers
- Werkblad B – Recepten ontcijferen
- Werkblad B – voor de leerkracht
- Werkblad C – Een onderzoeksverslag schrijven
- Experiment drijven of zinken – deegrecepten
- Keukenwoordenschat
Werkbladen woonkamer:
- Overzicht van de ruimte
- Woordwiel
- Werkblad A – De geweekte bonen
- Werkblad B – Bonensoep
- Werkblad C – Verschillende soorten bonen
- Werkblad D – De kapotte bank
- Werkblad E – Duwen of trekken over verschillende oppervlakken
- Werkblad F – Wrijving
- Werkblad G – Meten met stappen
- Werkblad H – Inrichten
- Werkblad I – Wat hebben planten nodig
- Werkblad J – De planten van de wereld