Heel De School Bakt: Een schoolproject vol wetenschap en technologie
Wetenschap en technologie (W&T) is bij uitstek geschikt voor de talentontwikkeling van leerlingen, een schoolproject rondom een bepaald thema is de ideale manier om er met de hele school mee aan de slag te gaan. OBS Vuurvogel maakte van schoolproject De Koekjesfabriek een Onderzoekend & Ontwerpend Leren-festijn. De school schakelde een techniekcoach in voor inspiratie en ideeën.
Wedstrijd koekjes bakken
De Koekjesfabriek op OBS Vuurvogel begon met een koekjesbakwedstrijd tussen de leerkrachten. Onder toeziend oog van de hele school werd ieder koekje zorgvuldig geproefd en uiterst kritisch beoordeeld door een jury van leerlingen. Eén van de leerkrachten werd uitgeroepen tot winnaar, maar de jury vond de koekjes lang niet zo lekker als de koekjes in de winkel. Daarmee was de eerste opdracht van het project een feit. Wat zorgt er nou voor dat een koekje lekker is? En kan jullie klas wél een lekker koekje bakken?
Hoogste tijd
De school organiseert ieder jaar een project van een maand en vond het dit jaar de hoogste tijd voor meer wetenschap en technologie. “Het is belangrijk om hier als basisschool aandacht aan te besteden”, zegt Veronique Hoogenes, techniekcoördinator op OBS Vuurvogel. “Een schoolproject leek ons een mooie aanleiding om de leerkrachten en de leerlingen meer bekend te maken met W&T en om de techniekkasten die we hebben staan beter te benutten.”
Inspiratie, concrete tips en ideeën
Het thema De Koekjesfabriek was snel bedacht. Voor de inhoudelijke en praktische invulling werd de hulp ingeroepen van een techniekcoach. Techniekcoaches hebben veel praktijkervaring in de techniek en kunnen dit vertalen naar inspiratie, concrete tips en ideeën voor een project. “Ik kwam erachter dat je als school een beroep kunt doen op een techniekcoach”, licht Hoogenes toe. “Het telefonisch contact was snel gelegd. Vervolgens is de techniekcoach een middag bij ons op school geweest en hadden we een sessie met het hele team van leerkrachten.”
Eye opener
De sessie bestond uit een presentatie over wetenschap en techniek en Onderzoekend en Ontwerpend Leren. Daarna heeft de techniekcoach de leerkrachten per bouw gecoacht bij het bedenken van lessen die passen bij het thema van het schoolproject. “Als er iets is wat we hebben geleerd dan is het dat wetenschap en technologie veel breder is dan wij dachten”, zegt Hoogenes. “Dat was voor ons een eyeopener. Je kunt bijna elk onderwerp benaderen vanuit W&T. Ook het bakken van koekjes dus.”
Simpel materiaal
De goede voorbereidingen van de school resulteerden in een schoolproject vol wetenschap en technologie. “Leerlingen onderzochten hoe koekjes worden gemaakt. Zo ontwierpen ze bijvoorbeeld koekjes van klei. Ze vouwden en versierden de verpakkingen en gebruikten hiervoor op de computer zelf bewerkte afbeeldingen. Ze dachten na over hoeveel koekjes moeten kosten om winst te maken en ga zo maar door”, zegt Hoogenes enthousiast. “Je hoeft niet in een spagaat en per se een les over magneten te geven als je iets met W&T wilt doen. Het is ontzettend breed en met simpel materiaal kom je echt heel ver.”