Vier tips voor bedrijven die jongeren willen enthousiasmeren voor techniek
Ype Bote Bonnema is sinds vier jaar parttime docent Werktuigbouw aan het ROC Friese Poort in Sneek en twee dagen per week KAM-coördinator bij Staalbouw Nauta in Heegen. Hij is dus een ervaringsdeskundige als het aankomt op de combinatie school en bedrijf. Ype: ‘Ik weet zowel vanuit het mbo als vanuit technische bedrijven waar de problemen zitten om elkaar te vinden. Bedrijfsbezoeken, snuffelstages en gastlessen kunnen enorm helpen’. Een aantal tips van Ype wat je als bedrijf kunt doen om meer jongeren enthousiast te krijgen voor techniek!
Tip 1: Laat je bedrijf zien
‘Vroeger kwamen kinderen en jongeren veel automatischer in contact met techniek, tegenwoordig is dat niet meer zo vanzelfsprekend’, vertelt Ype. Bedrijven moeten zich dus veel meer laten zien, is het advies. ‘Niet alleen op social media, maar in het echt. Open je deuren, organiseer meeloopdagen voor het vmbo, leg contact met scholen, promoot snuffelstages en zorg dat je bedrijf op evenementen zoals Techniek Tastbaar te vinden is. Hoe ontdekken jongeren anders hoe het is om bijvoorbeeld constructiebankmedewerker te zijn?’ Ype doet bij Staalbouw Nauta zo’n vijf rondleidingen per jaar voor jongeren van het vmbo. ‘Ze zijn altijd onder de indruk als ze onze productiehal in lopen en de bovenloopkranen zien hangen met een capaciteit van in totaal 80 ton. Zoiets hebben ze vaak nog nooit gezien, behalve misschien een keer op Discovery.’
Tip 2: Investeer tijd in stagiaires
‘Voorheen was het zo dat er altijd meer studenten dan stageplekken waren bij bedrijven, dat is nu wel andersom’, vertelt Ype. Het is daarom van groot belang om tijd te investeren in je stagiaires en ervoor te zorgen dat ze een leuke stage hebben. ‘Binnen school is het snel: ‘dat is wel een leuk bedrijf’ en ‘daar mag je echt niks doen’ en als je eenmaal zo’n stempel hebt is het lastig om van het imago af te komen. Leer een stagiaire niet maar één taak waar je als bedrijf misschien meer aan hebt, maar neem ze mee van begin tot eind in het hele bedrijf. Laat ze alles zien en zorg voor goede begeleiders. Een keer een kijkje nemen op montage, mee met het transport of op bezoek bij zusterbedrijven en leveranciers. Natuurlijk zijn er studenten die al weten dat ze lasser willen worden, maar het gaat juist om de jongens en meiden die nog niet weten wat ze precies willen en vervolgens door een saaie stage afknappen op techniek. Motiveer ze op de momenten dat ze nog lekker kunnen leren, dat haal je er dubbel en dwars uit.’
Tip 3: Zorg voor een goede werksfeer
Wat Ype nog meer heeft gemerkt door zijn dubbelfunctie, is dat salaris niet altijd de belangrijkste rol speelt voor jongeren. ‘Ik hoor vaak van andere bedrijven dat ze moeite hebben met jonge werknemers krijgen ondanks de goede arbeidsvoorwaarden. Ik zie bij Nauta waar we nu een leuke, jonge ploeg hebben werken, dat een goede werksfeer net zo belangrijk is om werknemers aan je te binden. En als je ergens werkt is het wel gezellig om een paar leeftijdgenoten om je heen te hebben. Zo’n goede sfeer verspreidt zich, want die jonge werknemers zeggen tegen hun vrienden dat ze ook hier moeten komen werken omdat het een leuk bedrijf is. Een goed salaris krijg je in de techniek al snel, maar een goede sfeer zorgt er ook voor dat mensen willen blijven, dus zorg voor een gemixte groep qua leeftijden en achtergronden.’
Tip 4: Begin al op de basisschool
‘Ik ben ervan overtuigd dat hoe jonger je kinderen in aanraking laat komen met techniek, hoe meer ze ermee vertrouwd raken en er later interesse in hebben. Op de basisschool is techniek helaas nog een ondergeschoven kindje’, is de mening van Ype. Hij heeft dan ook meteen een goed praktijkvoorbeeld: ‘Vossebelt, een zusterbedrijf van ons, heeft laatst een groep 8 van de basisschool een middag bij hun gehad. Zij hebben toen hun hele bedrijf laten zien en de kinderen mochten zelf een spaarpot maken. Dit was een erg geslaagde middag. De kinderen hebben een ervaring die ze niet snel meer zullen vergeten en ook de werknemers hadden er zichtbaar plezier in! Uiteraard kost het tijd, en is het niet meetbaar in wat je ervoor terugkrijgt, maar ik ben ervan overtuigd dat dit soort initiatieven de beste reclame zijn voor techniek die je je maar kunt bedenken.’
Meer tips en tools voor bedrijven die willen samenwerken met scholen vind je hier.