“Online kun je álle leerlingen techniek laten zien”
Samen met zes andere bedrijven werkte chipmachinebouwer ASML mee aan de Expeditie 7 Werelden van Techniek, waarmee leerlingen ‘coronaproof’ een kijkje achter de schermen krijgen. “De combi van offline en online techniekpromotie heeft wat mij betreft de toekomst.”
De chips in je mobiele telefoon. De MRI-afdeling van het ziekenhuis. De productie van biologisch voedsel. Techniek is overal en dus zijn ook overal technici nodig. Dat zien leerlingen met eigen ogen in de Expeditie 7 Werelden van Techniek van Jet-Net & TechNet, waarin ze virtueel onder meer bij ASML op bezoek gaan.
Online techniekpromotie
“Wij zijn al jaren Jet-Net vriend en wilden sowieso graag duurzame online techniekpromotie op touw zetten”, vertelt Inge Wouters, programmamanager STEAM Educatie bij ASML. “Toen ons werd gevraagd om mee te werken aan de Expeditie, hoefden we geen twee keer na te denken. De Expeditie is voor alle doelgroepen op de middelbare school geschikt, dat vinden wij erg belangrijk. Wij willen als ASML alle jongeren laten zien wat techniek en technologie te bieden heeft.”
Ook nu
Dankzij initiatieven als Expeditie 7 Werelden van Techniek kunnen leerlingen ook in corona-tijd nog steeds kennismaken met techniek en technologie. “De behoefte aan technici wordt eerder groter dan kleiner,” zegt Wouters. “Techniek ontdekken moet dus ook nu gewoon doorgaan.”
Passende keuze
Wouters: “Het mooie aan de Expeditie is dat niet alleen de grote bedrijven zoals ASML aan bod komen, maar juist ook de kleinere bedrijven. Het gaat er voor ons om dat jongeren de keuze maken die bij hen past, dan weet ik zeker dat er meer jongens en meiden voor techniek gaan kiezen. Dat is ook onze maatschappelijke verantwoordelijkheid als bedrijf. De wereld wordt steeds technischer, iedereen moet er hoe dan ook in mee. Dus is het aan ons om het zo aansprekend mogelijk te maken voor iedereen.”
Versnelling door corona
“We kunnen eigenlijk wel stellen dat corona een versnelling heeft gebracht in hoe we technologie en techniek kunnen laten zien. We hebben nieuwe ideeën bedacht en zien nu dat een hybride vorm van offline events en online aanbod heel goed kan gaan werken. De echte beleving en het menselijk contact bied je met een bedrijfsbezoek of event, denk aan de Career Days. Tegen zo’n unieke beleving kan weinig op.”
Meer impact
Met een aanvullend online aanbod kun je de impact nog groter maken, denkt Wouters. “Neem de verdieping en het bereik dat je kunt neerzetten met de Expeditie 7 Werelden. Want dat is natuurlijk het grote voordeel van digitaal: je kunt álle leerlingen techniek laten zien. Niet alleen de klassen die op bezoek komen bij je bedrijf of die je op school opzoekt. We kunnen nou eenmaal niet elke school ontvangen. Digitaal kan dat wél, al dan niet in combinatie met een fysieke toolkit in de klas. Hybride techniekpromotie heeft wat mij betreft dus de toekomst.”