Jong talent nodig voor je technische bedrijf? Dit zijn de tips van Commercieel Directeur van Drukkerij Altorffer
Hoe maak je jongeren enthousiast voor de techniek als bedrijf? Een goede samenwerking tussen scholen en bedrijven is essentieel om in de toekomst voldoende goed opgeleid technisch personeel te krijgen. Gelukkig zijn er genoeg bedrijven die samenwerken met Jet-Net & TechNet en zich zo inzetten om jongeren te interesseren voor techniek en technologie, zoals drukkerij Altorffer in Roosendaal. Commercieel directeur Johan Laros legt uit hoe het bedrijf 20 jaar geleden begon met bedrijfsbezoeken en wat dat ze gebracht heeft.
‘Onbekend maakt onbemind’ is het motto van Johan als het aankomt op jongeren enthousiast krijgen voor technische bedrijven in de regio. Johan: “Het is simpel: als jongeren je niet kennen, kunnen ze je ook niet vinden. Dus moet je als bedrijf in een heel vroeg stadium via verschillende kanalen en manieren laten weten dat je bestaat. Liefst al op de basisschool, dan kunnen ze de ervaring met jouw bedrijf al laten meewegen in de keuze voor hun middelbare school.” Bij Altorffer doen ze dat niet alleen met bedrijfsbezoeken, maar maatschappij breed door bijvoorbeeld de lokale sportclubs te sponsoren. “Daar spelen ook jongeren, die zien jouw naam op een bord op het veld en in het clubkrantje, zo onthouden ze je ook en dat is belangrijker dan je denkt. Ook sponsoren wij betaald voetbal en wielrenners als Wout van Aert, Steven Kruijswijk en Robert Geesink van TeamJumboVisma ook dat zorgt voor raakvlakken. Een jongere denkt dat misschien: hé, die drukkerij is voor dezelfde club als ik. Dat zijn belangrijke raakvlakken en helpt bij het imago van je bedrijf.”
Tip 1: Laat je bedrijf overal zien
Johan noemt een aantal voorbeelden van wat deze aanpak de afgelopen 20 jaar heeft opgeleverd. “Natuurlijk zijn technische bedrijven altijd op zoek naar goed geschoold technisch personeel, maar daar red je het niet alleen mee, je hebt ook secretaresses nodig bijvoorbeeld. Een jongen of meisje dat naar Curio gaat (een secretaresseopleiding in de buurt) en jouw bedrijf voorbij heeft zien komen bij sportclubs en misschien op de basisschool een bedrijfsbezoek heeft gedaan, zal zich jou eerder herinneren als ze een stageplek nodig heeft. Dan denken ze misschien: ‘dat was een aardige man die toen kwam vertellen, wie weet hebben ze daar wel een plek.’ Zo hebben wij al heel veel goede mensen binnengekregen op stageplekken die nu al jaren bij ons werken.” En ook dat heeft een sneeuwbaleffect volgens Johan. “Een leuk voorbeeld van zo’n sneeuwbaleffect: een meisje zocht ooit een stageplek. Haar vriend zag in het golfkrantje van de plaatselijke golfclub onze drukkerij in een advertentie, moest toen denken aan het leuke bedrijfsbezoek dat hij ooit op de basisschool bij ons had en raadde zijn vriendin aan om bij ons te informeren voor een stageplek. Zij werkt nu alweer zes jaar bij ons. En ook zij zorgt weer voor een sneeuwbaleffect, want jongeren die het ergens naar hun zin hebben, vertellen dat aan hun vrienden die dat ook weer doorvertellen. Dus investeer in de lokale clubs van de omgeving en biedt stageplekken aan, dat heeft veel meer effect en is veel goedkoper dan betaalde advertenties.”
Tip 2: Kracht van herhaling
Naast de naamsbekendheid vergroten in de regio, doet Altorffer al ruim 20 jaar aan bedrijfsbezoeken. Dat begon allemaal bij ‘Bekijk een Bedrijf’. Johan: “Destijds kregen we dan zo’n 20 tot 30 basisschoolklassen over de vloer. Kinderen komen binnen met ouders en leerkrachten, die moet je natuurlijk ook in het verhaal meenemen, zij hebben ook een belangrijke invloed op de keuze van de kinderen later.” Daarom proberen ze bij Altorffer een bedrijfsbezoek voor iedereen zo leuk, leerzaam en indrukwekkend mogelijk te maken. Hoe? Met de kracht van herhaling. Johan: “wij beginnen altijd bij onze grote zwarte klittenbandwand. Daarop laten we door middel van foto’s alvast zien hoe we in het bedrijf te werk gaan. Zo maak je het visueel meteen aantrekkelijker en duidelijker. De kinderen zien foto’s van het werk op kantoor, het voorbereiden, het drukken en de afwerking. Vervolgens lopen we al die afdelingen langs, zo herkennen ze dingen van de foto’s in het echt. En we zorgen natuurlijk dat de machines ook echt draaien, je moet de fantasie van kinderen wel prikkelen. Ze moeten het kunnen ervaren. We maken ook altijd iets tijdens het bedrijfsbezoek dat ze mee naar huis kunnen nemen, een doosje kattenbelletjes met de naam van de school erop bijvoorbeeld.”
Tip 3: De juiste werknemers kiezen
Wat verder belangrijk is, is hoe je het verhaal van je bedrijf vertelt aldus Johan. “Ik ben al 40 jaar in dienst en sta natuurlijk niet meer zo dichtbij de doelgroep, daarom doe ik mijn verhaal altijd samen met een jongere collega. Zo vertel ik wat over vroeger en vertaalt de jongere collega het naar het nu. Kies sowieso werknemers die goed met kinderen om kunnen gaan en kunnen vertellen op hun niveau. Je moet het proces van jouw bedrijf goed plat kunnen slaan en op een simpele manier kunnen uitleggen. Gebruik bijvoorbeeld grapjes, vermijd technische termen of stel vragen aan de groep. Houd het interactief.” En het allerbelangrijkste volgens Johan? “Heb een open, transparante en positieve houding. Als een school belt of mailt, onderhoudt dan het contact. Dat hoeft niet veel tijd te kosten en daarbij kan Jet-net & TechNet Loket bijvoorbeeld goed helpen. Als scholen weten dat de deuren altijd open staan, dan komen ze ook. Ja het kost wat energie om het allemaal te regelen, maar onthoudt wel: De jeugd is de toekomst, dus ook de toekomst van jouw bedrijf.”