Een technieklokaal opzetten op jouw basisschool? Drie tips voor de beste aanpak
Wetenschap en technologie (W&T) krijgt steeds meer aandacht in het basisonderwijs. Sommige basisscholen denken daarom na over een eigen technieklokaal of sciencelab. Maar hoe pak je dat aan? Daarom drie tips voor het opzetten van een technieklokaal in het primair onderwijs.
Tip 1: denk vooraf na over het doel van het technieklokaal
Wat wil je precies bereiken met een technieklokaal? De doelen ervan zijn bepalend voor de aanpak van het technieklokaal. Denk van tevoren na hoe het technieklokaal of sciencelab past bij de visie van jullie school. Formuleer dit en neem daarbij in ieder geval de volgende vragen mee:
- Geven jullie W&T als apart vak of wordt de ruimte onderdeel van Onderzoekend & Ontwerpend Leren? Moet het daarmee geïntegreerd worden in het curriculum, als onderdeel van de andere vakken?
- Zijn de materialen en de ruimte vooral bedoeld als verkenning van nieuwe technieken en technologieën of vervullen ze meer een ontwikkelingsstap in het leerproces van de kinderen? In het laatste geval moet je nadenken over een meer structureel lesplan.
Tip 2: stem het gebruik en de ruimte af op de grootte van de groepen
Als het doel van het technieklokaal bekend is, ga je kijken naar de praktische invulling van het lokaal. Vragen om hier meer invulling aan te geven:
- Welke ruimte is er binnen de school beschikbaar en hoeveel budget is er? Het budget is sterk bepalend voor de inrichting, de hoeveelheid en de kwaliteit van de materialen. In een technieklokaal hebben kinderen en materialen vooral veel ruimte nodig. Zowel voor opslag, gebruik als bewegingsruimte.
- Maak je de ruimte geschikt voor alle groepen van de eigen school of stel je de ruimte ook open voor gebruik door derden? Zo ja, dan moeten er diverse manieren zijn om de ruimte in te richten om het lokaal zo multifunctioneel mogelijk te maken.
- Ga je straks met groepen van 20 tot 30 leerlingen aan het werk, of doe je dat in kleinere groepjes? Dit hangt uiteraard samen met de ruimte die binnen de school wordt aangewezen voor het technieklokaal.
Tip 3: zoek ondersteuning bij de begeleiding in de techniekruimte
De leerkracht kan de begeleiding in de techniekruimte zelf doen, maar het is het onderzoeken waard of je ondersteuning kunt krijgen van een ouder, senior, student of extern docent. Een samenwerking met een PABO of een MBO kan een win-win situatie opleveren: studenten doen ervaring op in hun eigen vakgebied buiten school en de school profiteert van kennis van de studenten met deze materialen. De inzet van een ouder of senior met een technisch beroep als achtergrond die met regelmaat de begeleiding verzorgt, kan ook een goede oplossing zijn. Besteed ook aandacht aan instructie en/of opleiding van de leerkracht, zodat hij/zij weet wat ze van de leerlingen kan vragen.
Deze tips zijn afkomstig van Ton Keesom, techniekcoach bij Jet-Net & TechNet. Vanuit zijn expertise begeleidt hij scholen bij het invoeren van wetenschap & technologie, bijvoorbeeld door het geven van Inspiratieworkshops.