Bèta&TechMentality

‘Ik wil iets met mensen doen.’ ‘Ik wil rijk worden.’ ‘Ik wil toffe dingen ontwerpen.’ ‘Natuurkunde vind ik veel te moeilijk, ik kan maar beter iets economisch gaan doen.’ Jongeren hebben verschillende drijfveren en motivaties om wel of niet te kiezen voor techniek en technologie. Deze workshop geeft je handvatten om verschillende typen jongeren te raken zodat ze op hun eigen manier ontdekken of een technisch profiel of technische opleiding iets voor ze is.

60 min

Voor:

  • Docenten bèta, LOB-coördinatoren, decanen, mentoren, team- en sectieleiders in het voortgezet onderwijs (van vmbo basis & kader t/m vwo)
  • Professionals van bedrijven die aan techniekpromotie doen

Dit kun je verwachten

  • Maak kennis met het Bèta&TechMentality-model en ontdek verschillende drijfveren, triggers en barrières van jongeren rondom het kiezen voor techniek of technologie.
  • Krijg inzicht in vijf verschillende typen jongeren met elk hun eigen ‘techniektriggers’.
  • Leer hoe je met kleine aanpassingen in je lessen, activiteiten of communicatie een veel grotere groep jongeren kunt raken.
  • Ontvang bijpassende tools die jou kunnen ondersteunen bij het verankeren van het model.

De workshop is interactief. Je kunt via de chat vragen stellen en gaat praktisch aan de slag in breakoutrooms. Na afloop ontvang je een overzicht van de belangrijkste tips & tools om meteen in te zetten.

Data

Deze workshop wordt online aangeboden op de volgende data:

Dinsdag, 15 november
16:00 -17:00 uur

Donderdag, 2 december
09:00 - 10:00 uur

Deelname is kosteloos

Op locatie

Deze workshop is aan te vragen voor jouw team of netwerk.

Vraag aan!

Waarom deze workshop?

Jongeren laten ontdekken of een technisch profiel of een technische opleiding bij ze past.

Leerlingen hebben allerlei ideeën over wat ze later gaan of willen doen. Grote aantallen jongeren sluiten ‘de techniek’ daarbij bij voorbaat uit, expliciet of onbewust. Dit heeft ermee te maken dat er (nog steeds) een wat eenzijdig, beperkt beeld heerst van wat je met en in de techniek kunt doen en worden. Jongeren die de wereld willen verbeteren, iets met mensen willen doen, carrière willen maken: hoe laten we jongeren zien dat een keuze voor een technische richting heel goed zou kunnen passen?

In deze interactieve workshop voor docenten, decanen en bedrijven laten we je ervaren hoe je elke leerling kunt stimuleren om ook een technische opleidings- of beroepskeuze in overweging te nemen (of in elk geval niet meteen uit te sluiten). We laten je kennismaken met het Bèta&TechMentality-model, dat vijf typen jongeren onderscheidt. Elk type heeft een specifiek profiel als het gaat om belangstelling en motivatie (of demotivatie). Het model geeft je meer inzicht in wat deze verschillende typen jongeren – Doeners, Vernieuwers, Maatschappelijke Toepassers, Creatieve Makers en Ontdekkers – drijft. In de workshop zie je hoe je dit kunt gebruiken in je eigen praktijk. Je oefent hoe je met je (gast)les, activiteiten of communicatie kunt inspelen op al die verschillende typen jongeren en motivaties. Zo kun je jongeren nog beter helpen om te ontdekken of een technisch profiel of een opleiding of baan in de techniek iets voor ze is.

Wil je na afloop van deze workshop gelijk door met het toepassen van het Bèta&TechMentality-model in jullie eigen praktijk? Vraag hier de werksessie aan en wij helpen je met de eerste stappen!

“Het belangrijkste inzicht vond ik dat je meerdere types jongeren hebt, en dat die door verschillende dingen positief én negatief getriggerd worden.”

– Jan de Groot, Helicon Nijmegen

Aanmelden voor deze online workshop

Deelname is kosteloos