• Actueel

  • Ook deelnemer worden?

    Lees meer
    10 maart 2021

    ‘Online kun je álle leerlingen techniek laten zien’

    Samen met zes andere bedrijven werkte chipmachinebouwer ASML mee aan de Expeditie 7 Werelden van Techniek, waarmee leerlingen ‘coronaproof’ een kijkje achter de schermen krijgen. “De combi van offline en online techniekpromotie heeft wat mij betreft de toekomst.”

    De chips in je mobiele telefoon. De MRI-afdeling van het ziekenhuis. De productie van biologisch voedsel. Techniek is overal en dus zijn ook overal technici nodig. Dat zien middelbare scholieren met eigen ogen in de Expeditie 7 Werelden van Techniek van Jet-Net & TechNet, waarin ze virtueel onder meer bij ASML op bezoek gaan.

    Online techniekpromotie

    “Wij zijn al jaren Jet-Netvriend en wilden sowieso graag duurzame online techniekpromotie op touw zetten”, vertelt Inge Wouters, programmamanager STEAM Educatie bij ASML. “Toen ons werd gevraagd om mee te werken aan de Expeditie, hoefden we geen twee keer na te denken. De Expeditie is voor alle doelgroepen op de middelbare school geschikt, dat vinden wij erg belangrijk. Wij willen als ASML alle jongeren laten zien wat techniek en technologie te bieden heeft.”

    Ook nu

    Dankzij initiatieven als Expeditie 7 Werelden van Techniek kunnen leerlingen ook in corona-tijd nog steeds kennismaken met techniek en technologie. “De behoefte aan technici wordt eerder groter dan kleiner,” zegt Wouters. “Techniek ontdekken moet dus ook nu gewoon doorgaan.”

    Passende keuze

    Wouters: “Het mooie aan de Expeditie is dat niet alleen de grote bedrijven zoals ASML aan bod komen, maar juist ook de kleinere bedrijven. Het gaat er voor ons om dat jongeren de keuze maken die bij hen past, dan weet ik zeker dat er meer jongens en meiden voor techniek gaan kiezen. Dat is ook onze maatschappelijke verantwoordelijkheid als bedrijf. De wereld wordt steeds technischer, iedereen moet er hoe dan ook in mee. Dus is het aan ons om het zo aansprekend mogelijk te maken voor iedereen.”

    Versnelling door corona

    “We kunnen eigenlijk wel stellen dat corona een versnelling heeft gebracht in hoe we technologie en techniek kunnen laten zien. We hebben nieuwe ideeën bedacht en zien nu dat een hybride vorm van offline events en online aanbod heel goed kan gaan werken. De echte beleving en het menselijk contact bied je met een bedrijfsbezoek of event, denk aan de Career Days. Tegen zo’n unieke beleving kan weinig op.”

    Meer impact

    Met een aanvullend online aanbod kun je de impact nog groter maken, denkt Wouters. “Neem de verdieping en het bereik dat je kunt neerzetten met de Expeditie 7 Werelden. Want dat is natuurlijk het grote voordeel van digitaal: je kunt álle leerlingen techniek laten zien. Niet alleen de klassen die op bezoek komen bij je bedrijf of die je op school opzoekt. We kunnen nou eenmaal niet elke school ontvangen. Digitaal kan dat wél, al dan niet in combinatie met een fysieke toolkit in de klas. Hybride techniekpromotie heeft wat mij betreft dus de toekomst.”

     

    Terug naar overzicht

    Meer nieuws

    Nieuws - 23 juli 2021

    Tips: zomerse techniekuitjes dichtbij huis

    Wil jij deze zomer graag op pad in eigen land met de kinderen? Nederland heeft zo veel leuks...

    Lees meer
    Nieuws - 30 juni 2021

    Leerlingen aan de slag met de 7 werelden van techniek tijdens Game On

    Het Chassé theater, het NAC Stadion, de sportschool, het bouwbedrijf, de snoepfabriek: overal zijn technici nodig! En daarom...

    Lees meer
    Nieuws - 29 juni 2021

    Experience Kits ontwerpen voor ASML: waardevolle inzichten voor bedrijf, docenten en leerlingen

    Wat doe je als je geen leerlingen meer kunt ontvangen in je bedrijf maar jongeren wel enthousiast wil...

    Lees meer