Ook deelnemer worden?

Lees meer
11 december 2019

Bèta&TechMentality: Doener Peter

Volgens het Bèta&TechMentality-model zijn er vijf bètatypes die onderling sterk verschillen in hun houding ten aanzien van de bètatechnische wereld en die dus ook elk hun eigen aanpak vergen. Deze bètatypes zijn: Ontdekkers, Creatieve Makers, Vernieuwers, Maatschappelijke Toepassers en Doeners. Elk van de segmenten biedt specifieke haakjes hoe deze jonge doelgroep tijdens hun schoolcarrière geïnteresseerd kan worden en blijven in techniek.

Wie is de Doener?

Doeners zijn in de eerste plaats praktisch ingesteld. Ze willen het liefst met hun handen werken en zo min mogelijk theoretisch gedoe, waarvan onduidelijk is waar dat voor dient. Hun praktische mindset is nu nog niet gekoppeld aan techniek. Hun beeld van techniek is dat het ouderwets is: ze denken bijvoorbeeld minder vaak aan modern en vooruitgang dan andere groepen. Ze vinden vooral dat ze in het onderwijs, zoals dat nu gegeven wordt, te weinig zelf aan de slag kunnen gaan met techniek. De ervaringen met maken en proefjes zijn voor deze groep de ingang om te zien dat techniek leuk kan zijn, maar ook om zelfvertrouwen te ontwikkelen. Peter is de oprichter van Third Universe en vertelt in deze video waarom hij een doener is. Bekijk ook de video’s van de andere Bèta&TechMentality types!

Terug naar overzicht

Meer inspiratie

Tips van experts

Drie tips voor een goed georganiseerd technieklokaal

Dus jouw school heeft een compleet nieuw ingericht technieklokaal? Te gek, daar valt voor leerlingen veel te beleven...

Lees meer
Tips van experts

Drie tips voor het inrichten van een technieklokaal

Dus jouw school krijgt een technieklokaal? Fantastisch, daar gaan de leerlingen veel plezier aan beleven! Maar hoe zorg...

Lees meer
Tips van experts

Een technieklokaal opzetten op jouw basisschool? Drie tips voor de beste aanpak

Wetenschap en technologie (W&T) krijgt steeds meer aandacht in het basisonderwijs. Sommige basisscholen denken daarom na over een...

Lees meer