Kracht van beeld en taal

De wereld van techniek is spannend, veelomvattend en maatschappelijk relevant. Maar het beeld dat jongeren van techniek hebben is beperkt en vaak vooringenomen. Bedrijven gebruiken tijdens hun werving niet altijd de juiste beelden om jongeren enthousiast te maken voor techniek. Er zijn een aantal dingen die (technische) bedrijven kunnen doen om te zorgen voor een beter beeld van techniek.

Houd rekening met verschillende drijfveren

Dankzij het Bèta&TechMentality-model weten we dat jongeren verschillen in hun houding ten aanzien van techniek en dat elk type jongere vraagt om een andere manier van aanspreken.

Gebruik krachtige beelden

De jongeren van tegenwoordig zijn gevoelig voor beeld. Is een beeld nietszeggend dan houdt de communicatie daar vaak al op. Gebruik daarom beelden zoals jongeren zichzelf graag zien. Beelden zijn te vinden in de TechniekBeeldbank die je ook nog eens gratis kunt gebruiken.

Gebruik rolmodellen voor beeldvorming techniek

Zorg ervoor dat ook groepen die niet vanzelfsprekend kiezen voor een technisch bedrijf, zoals vrouwen of jongeren met een migrantenachtergrond, bereikt worden en zich aangesproken voelen. Gebruik foto’s en verhalen van rolmodellen waar iedereen zich in kan herkennen. Spiegelbeeld is een online rolmodellendatabase met vrouwelijke beroepsbeoefenaars en studenten, die je kunt inzetten tijdens de meest uiteenlopende voorlichtingsactiviteiten. Vrouwelijke professionals werkzaam in bèta, techniek of ICT kunnen zich aanmelden voor Spiegelbeeld.

Kracht van beeld en taal

Taal en beeld zijn krachtige middelen om de beeldvorming positief te beïnvloeden en dat is van groot belang voor de toekomst van de techniek. Ben je op zoek naar praktische tips voor het gebruik van taal en beeld in promotiemateriaal en wat do’s en don’ts zijn bij communiceren over techniek naar jongeren toe? Kijk dan hier.